Kwantum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Kwantum

Hallo iedereen, binnen enkele weken heb ik examen fysica. Ik vroeg me juist af wat gekwantiseerd nu juist wil zeggen. Ik weet dat het iets te maken heeft met dat alles zogezegd een veelvoud van een eenheidswaarde zou zijn (of hoe je dat ook uitlegt), maar begrijp het concept toch niet zo goed.

In mijn cursus staat ergens: "Wanneer een fysische grootheid zoals lading, alleen in 'pakjes' bestaat, niet in continue hoeveelheden, zegt men dat deze grootheid gekwantiseerd is. Lading is dus gekwantiseerd zoals dit ook het geval is voor massa.'

Hè?? ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kwantum

Kijken we naar een een blokje ijzer dat we in een lichtstraal met een golflengte van 555 nm (ik noem maar wat) leggen. Tekenen we dan een grafiek van de energie die het blokje ontvangt in de tijd, dan is dat een vloeiende rechte:
kwantum1.png
kwantum1.png (2.8 KiB) 126 keer bekeken
Echter, als ik op klein genoege schaal ga kijken dan blijkt dat helemaal niet zo vloeiend te gaan, laten we dat stukje grafiek in dat blauwe rondje eens uitvergroten:
kwantum_2.png
kwantum_2.png (7.15 KiB) 126 keer bekeken
Het blijkt dat de hoeveelheid energie in het blokje ijzer sprongsgewijs toeneemt, steeds als er een foton binnenkomt gaat "poinggg" plots die hoeveelheid energie met eenzelfde sprongetje omhoog. Nooit met halve sprongetjes, eventueel met dubbele sprongetjes (als er twee fotonen tegelijkertijd arriveren), er komt dus per foton steeds eenzelfde hoeveelheid energie binnen (en quantum is latijn voor "hoeveelheid").
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 254

Re: Kwantum

Discreet is een ander woord. Iets zoals: 1, 2, 3,... (hoeft natuurlijk geen geheel getal te zijn ofzo.) Iets dat gaat in stapjes zoals Jan zei.

Het tegenovergestelde van continu, vb. de functie f(x) = x.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Kwantum

ja, nu begrijp ik het al wat beter, bedankt!

Gesloten