Springen naar inhoud

Wiskundevaardigheden


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2010 - 18:00

Afgesplitst van Bericht bekijken
Ik weet niet of je een TI83 of 84 hebt,
maar daar zit een mooie solver functie in.[/quote]
voor zoiets als:

500000+ ((1000.x≤)/2) = 1000.((x≤.6,25≤)/2)

;) ??

vinden jullie dat niet een beetje een kanon gebruiken om een mug te doden?

[quote name='aestu' post='646032' date='24 December 2010, 13:37']Het is een tweedegraadsvergelijking en kan opgelost worden aan de hand van de discriminant.[/quote]
er staat een typefout in de vergelijking in de startpost, er mist een kwadraatje. De verbeterde staat hierboven. Hoef je geen vierkantsvergelijkingen meer te gaan zitten oplossen ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

mathfreak

    mathfreak


  • >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2010 - 19:45

voor zoiets als:

500000+ ((1000.x≤)/2) = 1000.((x≤.6,25≤)/2)

;) ??

vinden jullie dat niet een beetje een kanon gebruiken om een mug te doden?

Zoiets moet je inderdaad "handmatig" kunnen. Dat leerlingen voor het oplossen van een eenvoudige vergelijking als deze toch een beroep op hun grafische rekenmachine menen te moeten doen, beschouw ik dan ook als een onheilspellend teken aan de wand.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

#3

moetlukken

    moetlukken


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2010 - 21:10

Het lukt me nu zonder ook hoor. Het is toch fijn om zeker te weten dat je berekening juist is ;)

#4

Freeze_O

    Freeze_O


  • 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 december 2010 - 08:29

Zoiets moet je inderdaad "handmatig" kunnen. Dat leerlingen voor het oplossen van een eenvoudige vergelijking als deze toch een beroep op hun grafische rekenmachine menen te moeten doen, beschouw ik dan ook als een onheilspellend teken aan de wand.


Ja ben ik het mee eens, dat zulke wiskunde ook uit het hoofd moet kunnen.
Echter ik probeer hier een simpele methode te verschaffen. Een "efficiŽnt" antwoord ;)

Meestal heeft men baat bij een makkelijke oplossing.
Hij/Zij heeft nu ook een nieuw functie van de GR ontdekt.

en ik had eerlijk gezegd niet zo veel zin om pen en papier te pakken. ;)

Groetjes Friso

#5


  • Gast

Geplaatst op 25 december 2010 - 12:28

Ja ben ik het mee eens, dat zulke wiskunde ook uit het hoofd moet kunnen.

Toch is het voor een heleboel mensen niet te doen. Dan kun je zeggen, begin niet aan zo'n vergelijking, maar ook als je er niet naar zoekt kom je wel eens iets tegen wat je niet aankan.
Heb je dan geen WSF bij je maar wel een TI-84, dan is er niets op tegen om een vergelijking die je niet aankan daarmee op te lossen. We hoeven niet allemaal wiskundeknobbels te zijn.

Met daarbij wel de kanttekening, dat je ook met een TI fouten kan maken (verkeerd intypen, verkeerde interpretatie van een formule, haakjes, etc). Dus als je niet weet waar je mee bezig bent, en je bent niet alleen een beetje aan het experimenteren, maar de uitkomst is echt belangrijk, doe dan even navraag.

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 december 2010 - 12:37

Toch is het voor een heleboel mensen niet te doen.

Zonder ook maar iets persoonlijks te bedoelen, dat is dan een veeg teken voor ons wiskunde-onderwijs. Want de technieken hiervoor worden al in vmbo-3 geleerd, en dan ontbreekt ergens kennelijk de schakel tussen het vak wiskunde en de praktische toepassing ervan. Het enige verwarrende voor een vmbo-er zouden de grote getallen kunnen worden. In de bovenbouw van havo/vwo/aso mag zoiets dan toch geen probleem meer zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

mathfreak

    mathfreak


  • >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2010 - 14:18

Toch is het voor een heleboel mensen niet te doen.

Er schijnen tegenwoordig al HBO-studenten rond te lopen die zelfs niet eens meer weten wat 80% van 100 is. Dit kan dus naar mijn mening eveneens als een veeg teken voor ons huidige wiskunde-onderwijs worden beschouwd. Een grafische rekenmachine verdoezelt naar mijn idee alleen het noodzakelijke wiskunde-inzicht maar, en als ik dan ergens lees dat maar liefst 75% van de aankomende studenten aan de TU Delft zakte voor een toets, bedoeld om de benodigde wiskundige vaardigheden bij te spijikeren, betekent dat alleen maar dat het kennisniveau met betrekking tot de wiskunde sinds de invoering van basisvorming in 1993 en de invoering van de Tweede Fase drastisch is gedaald. In plaats van onderwijsvernieuwing, zoals men dat durft te noemen, lijkt mij de term onderwijsvernieling beter op zijn plaats.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

#8

QuarkSV

    QuarkSV


  • >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 13:32

Toen ik dit in secundair zag, mochten wij (hier in BelgiŽ misschien een verschil) dat niet doen met onze GRM van onze leerkracht Wiskunde. Er werd zelfs nooit gesproken van deze functie (Solver ofzo). Nu zit ik in m'n eerste jaar hoger onderwijs en merk dat er vele medestudenten enkel deze functie nog gebruiken, en niet meer de "handmatige" manier. Ik reken ze in ieder geval gewoon uit met de hand ;) . De kans bestaat immers dat je tijdens een examen een rekenmachine(tje) krijgt, waar deze functie helemaal niet opzit ;) .

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.


#9

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2010 - 15:15

vinden jullie dat niet een beetje een kanon gebruiken om een mug te doden?

Goh, is dat slecht? Een oplossing is een oplossing... ver ga je daar wel niet mee komen, maar sommige mensen moeten ook niet zo ver komen.

Bovendien, ik herken veel mensen rond mij ook in het 3e plaatje hieronder. Ze kunnen heel ingewikkelde algoritmes bedenken waarin enorm veel data rondgesmeten en gemanipuleerd wordt, maar weten niet hoeveel 7x8 nu weer precies is.

Geplaatste afbeelding
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#10

Tommeke14

    Tommeke14


  • >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 16:31

ik betrap me er wel vaak op om dwaze dingen met het rekenmachine uit te rekenen
Vooral tijdens examens is het toch belangrijk om te controleren of 2x2 wel degelijk 4 is
(op die momenten durft het wel eens gebeuren dat je daar zonder rekenmachine fouten tegen maakt)

Tweedegraadsfuncties reken ik quasi nooit uit met de hand (ook eerste graad niet eigenlijk ;) )
Hoewel ik het wel kan als het zou moeten

Een reden hiervoor is dat er vaak gewoon niet genoeg tijd is om dat te doen

#11


  • Gast

Geplaatst op 29 december 2010 - 19:23

Een reden hiervoor is dat er vaak gewoon niet genoeg tijd is om dat te doen

Hetgeen een veel voorkomend probleem is. In het nederlandse onderwijs zijn nog veel lerearen van de oude stempel werkzaam, die proberen de oude normen terug te krijgen. En dus worden toetsen nog steeds opgebouwd uit een eenvoudig, standaard deel met rechttoe rechtaan sommen, plus een deel waarmee men probeert de echte goede leerlingen te herkennen.
Om alle sommen te maken leer ik mijn leerlingen optimaal gebruik te maken van de GR. Het gaat in het huidige klimaat om cijfers, niet om theoretische of andere specifieke vaardigheden, die komen wel als je de universiteit hebt gehaald.

Wie wind zaait, zal storm oogsten, geldt zeker voor het Nederlandse on(der)wijs.

#12

Stelampie

    Stelampie


  • 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 21:00

Om alle sommen te maken leer ik mijn leerlingen optimaal gebruik te maken van de GR. Het gaat in het huidige klimaat om cijfers, niet om theoretische of andere specifieke vaardigheden, die komen wel als je de universiteit hebt gehaald.


Klinkt een beetje alsof jij cijferkanonnen van je leerlingen maakt, of zie ik dat verkeerd?

#13

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2010 - 11:20

Om alle sommen te maken leer ik mijn leerlingen optimaal gebruik te maken van de GR.

Heb je de centraal eindexamens VWO wiskunde van de laatste paar jaar gezien? Aan een GR heb je niet echt veel aan bij veel opgaves.

Het gaat in het huidige klimaat om cijfers, niet om theoretische of andere specifieke vaardigheden, die komen wel als je de universiteit hebt gehaald.

Als je de "theoretische of andere specifieke vaardigheden" niet onder de knie hebt kan je geen hoge cijfers halen. Bovendien kan je dan de universiteit niet eens halen.
Quitters never win and winners never quit.

#14


  • Gast

Geplaatst op 30 december 2010 - 12:18

Ik zie het als mijn taak om leerlingen die graag willen studeren, maar wiskunde niet vatten, er doorheen te slepen. De GR is daarbij een manier, maar niet de enige. Ezelsbruggetjes, duidelijke uitleg, grafische interpretatie, werken soms net zo goed. Elke leerling zit anders in elkaar.

Ik heb een leerling gehad die nog geen vergelijking met de hand op kon lossen. Met haar GRM heeft ze een zes voor wiskunde CS gehaald. Deze leerling kon zeer goed leren maar wiskunde interesseerde haar niet. Dus een cijferkanon, nou dan ben ik een genie.

Maar OK, ze studeert nu in Leuven. Zal best moeilijk worden lijkt me zo, maar ze heeft nu tenminste de kans om het te proberen.

#15

Stelampie

    Stelampie


  • 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 december 2010 - 00:30

Betsie, ik snap wat je doet met je leerlingen. Mijn docenten hebben het vroeger ook bij mij gedaan. Zo heb ik vroeger mijn toetsen vroeger ook geleerd. Jezelf op alle mogelijk manieren klaarstomen om net die zes te kunne halen. Maakt niet uit hoe, alles mag, zolang het maar op een eerlijke manier gebeurd. Dit is een manier van lesgegeven het is een goede, het werkt en het is efficiŽnt.

Maar je kan je zelf afvragen of dit de beste manier van lesgeven is. Een school moet een plek zijn waar je naar toe gaat om jezelf te ontwikkelen. Om dingen te leren waarmee je beter in het leven zal staan. Een school moet niet een plek zijn waar je naar toe gaat om een alleen je bewijs van bekwaamheid op te halen. Dus niet een plek waar je klaargestoomd word om een 6 te halen.

Je kan jezelf afvragen, staat ze beter in het leven nu ze trucjes op de GR kan? Kan ze zonder ze kennis van goed algebraÔsch met de hand vergelijkingen oplossen? Misschien kon ze beter een jaartje blijven zitten dan, zou ze die kennis toch gekregen hebben. Maar aan de andere kant kan je ook zeggen, die kennis kan ze op haar studie nu ook opdoen. Maar dat kost haar dan misschien alsnog een jaar studievertraging. Een jaar studievertraging tijden je studie brengt meet narigheid met zich mee dan een jaartje blijven zitten op het middelbaar. Zeker kijkend naar de nieuwe regelingen die ze willen invoeren.

Op mijn oude middelbare school was ik in een aantal vakken niet geÔnteresseerd. Dit kwam fundamenteel doordat mijn leraren hun vak gewoonweg niet interessant wisten over te brengen. Doordat ik het vak me niet interesseerde, was ik niet gemotiveerd en haalde ik maar steeds weer net die zes. De bekende zesjes cultuur.

Je hebt het probleem met je leerling opgelost door haar een trucje op haar GR te leren. Dit is een goede manier, makkelijk en efficiŽnt. Maar kon je er niet veel beter voor zorgen dat ze zichzelf ging interesseren voor het vak, dan kwam de rest waarschijnlijke vanzelf goed.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures