Winterse luchtspiegelingen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Winterse luchtspiegelingen

Zonnige middag gehad, nagenoeg windstil. Rijd ik rond zonsondergang over een goed geveegde provinciale weg, zie ik ineens kronkelende lucht voor me, en toch geen kerstborrel gedronken ;) . Ineens zie ik ook spiegelende plekken op de weg een 500 m voor me uit, en de buitenthermometer van de auto blijkt binnen de paar minuten gekelderd tot van -1°C naar -8°C.

Luchtspiegelingen.... Onverwacht in de winter, maar rustig beschouwd toch logisch. Lucht vlak boven het asfalt misschien wel dik 20°C warmer dan de omgeving, zo'n verschil is dat natuurlijk niet met een zomerse situatie.

Klinkt misschien een beetje Minnaert, maar ik wilde dit toch even kwijt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Winterse luchtspiegelingen

Ik heb deze 'luchtspiegelingen' ook vaker gezien maar volgens mij zijn het asfaltspiegelingen!

De hoek van terugkaatsing is bijna 90o en daardoor lijkt het asfalt zeer glad en egaal.

Het asfalt werkt werkelijk als een spiegel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Winterse luchtspiegelingen

Ik heb deze 'luchtspiegelingen' ook vaker gezien maar volgens mij zijn het asfaltspiegelingen!
Misschien meer taalkunde, maar wat bedoel je met asfaltspiegelingen? Dat het asfalt als spiegel fungeert? of dat het asfalt gespiegeld wordt in de lucht? Of iets anders?

Het meest logisch lijkt me dat lichtstralen werden afgebogen in een inversie vlak boven het asfalt. Een "benedenwaartse luchtspiegeling" dus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Winterse luchtspiegelingen

thermo1945 schreef:De hoek van terugkaatsing is bijna 90o en daardoor lijkt het asfalt zeer glad en egaal.

Het asfalt werkt werkelijk als een spiegel.
Daar kan ik me niks bij voorstellen, maar als dat zo zou zijn dan zou je ongeacht weersomstandigheden die "asfaltspiegelingen" moeten zien. In de meer dan een half miljoen autokilometers die ik maakte zou me dat waarschijnlijk wel eerder opgevallen zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer