Basisintegraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Basisintegraal

ik durf het bijna niet vragen, maar wat is de onbepaalde integraal van 1/(nx) voor n>0 ? (neem integratieconstante nul)

je zou kunnen zeggen Int[1/(nx)] = ln|nx| na substitutie nx->x maar je zou toch even goed kunnen zeggen dat Int[1/(nx)] = 1/n*Int[1/x] = 1/n*ln|x| wat niet gelijk is aan ln|nx|

waar zit mijn elementaire redeneerfout? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Basisintegraal

je zou kunnen zeggen Int[1/(nx)] = ln|nx| na substitutie nx->x
Die substitutie zorgt voor een extra factor 1/n.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 13

Re: Basisintegraal

Die substitutie zorgt voor een extra factor 1/n.
inderdaad, maar dan krijg je toch 1/n*ln|nx| en niet 1/n*ln|x| ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Basisintegraal

Oké; gebruik dan eigenschappen van logaritmen (log(ab) = log(a) + log(b)) en denk aan de integratieconstante.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 13

Re: Basisintegraal

Oké; gebruik dan eigenschappen van logaritmen (log(ab) = log(a) + log(b)) en denk aan de integratieconstante.
dan bekom je toch gewoon in het ene geval [ln(x) + c]/n en in het andere [ln(x) + c]/n + ln(n)/n ?

kun je het aub. even uitschrijven? ik bekom steeds uitdrukkingen die niet gelijk kunnen zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Basisintegraal

Ik ga het niet uitschrijven, je bent er zelf bijna. Merk nu op dat ln(n)/n gewoon een constante is, aangezien n een constante is. En de integratieconstante c die je schrijft, dat is niet noodzakelijk 'dezelfde c' in die twee gevallen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 13

Re: Basisintegraal

Ik ga het niet uitschrijven, je bent er bijna zelf. Merk nu op dan ln(n)/n gewoon een constante is, aangezien n een constante is. En de integratieconstante c die je schrijft, dat is niet noodzakelijk 'dezelfde c' in die twee gevallen...
inderdaad... o jee ...

bedankt voor de hulp, ik ga nu in schaamte verderwerken aan mijn project differentiaalvergelijkingen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Basisintegraal

Helemaal geen schaamte nodig en je bent er toch (min of meer) zelf bij uitgekomen ;) . Succes met je project!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer