Resonantie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Resonantie

Hallo,

Kan er iemand mij de volgende zin verduidelijken.

'Een structuur is stabieler telkens wanneer resonantie naar een hetero atoom is.'

Ik weet wel wat een hetero atoom is maar de term resonatie is me niet echt duidelijk.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Resonantie

Resonantie is een manier om een verbinding in lewisnotatie weer te geven wetende dat eigenlijk geen enkele van de structuren volledig correct is. Een typisch voorbeeld is benzeen.

Afbeelding
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Resonantie

Resonantie is een manier om een verbinding in lewisnotatie weer te geven wetende dat eigenlijk geen enkele van de structuren volledig correct is. Een typisch voorbeeld is benzeen.
Is dit niet hetzelfde als isomeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Resonantie

Het is hetzelfde als mesomerie, maar niet als isomerie.

Bij mesomerie of resonantie ga je enkel pi-bindingen (dubbele bindingen) of vrije elektronenparen verplaatsen. Men spreekt van isomerie wanneer moleculen dezelfde brutoformule hebben maar niet dezelfde ruimtelijke structuur of onderlinge binding.

Zo toont bovenstaand voorbeeld de verschillende mesomere vormen van benzeen en is dimethylether een isomeer van ethanol.

Afbeelding
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer