Laptopbatterij erg snel leeg.

Moderator: Rhiannon

Berichten: 7.068

Laptopbatterij erg snel leeg.

Ik heb een laptop die nu zo'n 4 jaar oud is (HP Pavillion dv6137eu). Deze staat meestal aan netspanning. Nu had ik hem vandaag even los en na 5 minuten ging hij plotseling uit. In die tijd ging de geschatte oplading van de batterij van 100% naar 0%. Batterijdegradatie oke, maar dit leek me wel erg gortig. Ik heb daarom de windows-instelling aangepast dat windows niets doet bij een te lage oplading. Dan blijkt de laptop het nog ongeveer 1 uur te doen op de 'lege' batterij.

Vervolgens heb ik hetzelfde onder Ubuntu geprobeerd. De batterij-volheid gaat hier ook zeer snel van 100% naar 0%, maar ook hier blijft de laptop het nog wel een uur doen als 0% bereikt is.

Ik vermoed, gezien het duidelijk nog niet leeg zijn van de batterij, dat de status van de batterij verkeerd bepaald wordt. Heeft iemand enig idee of hier iets aan te doen is? (helaas ken ik niemand met een soortgelijke batterij om vast te stellen of het met een andere batterij wel goed gaat.)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Er bestaan methodes om dat te kalibreren. Helpt dit of dit?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Dat helpt wel (of eigenlijk, een variant van wat er in die link staat helpt). Ubuntu meldt dat de full capacity van 192 mAh naar 4352 mAH is gegaan. Thanks (die pagina's had ik met Google niet gevonden).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Ik zit eigenlijk met ongeveer hetzelfde probleem. Ik werk op een FUJITSU SIEMENS DMI Amilo L 6825 laptop, het toestel is ondertussen al ongeveer vijf jaar oud maar werkt nog steeds prima op de netstroom. Als ik echter ga ontkoppelen zakt de batterijmeter op een halfuurtje van 100% naar 0%. Ook kan hij plots uitvallen, waarna het niet meer mogelijk is om de pc volledig op te starten.

Ik heb de linkjes van Jhnbk al eens doorgenomen en het kalibreren geprobeerd, echter zonder effect.

Vroeger had ik al eens te maken met een versleten batterij, omdat degene die ik nu bezit nog maar 6 maanden oud is lijkt me dit een beetje vroeg. Slijtage door bijna continu op de netstroom aangesloten te zijn is misschien een mogelijke verklaring, maar ik dacht dat batterijen hiervoor beveiligd waren?

Alle suggesties zijn welkom.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 242

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Bijna continu ?

Tja je hebt verschillende type batterijen/accu's en de 1 heeft een andere gebruiksaanwijzing dan de ander.

Zie bijvoorbeeld het verhaal hieronder:
NiCad

NiCad batterijen zijn het meest gevoelig voor 'verkeerd' opladen. Dit type heeft last van het geheugeneffect als ze niet volledig geladen en ontladen worden. Ook moet je je vrij nauwkeurig aan de maximale laadtijd houden. NiCad wordt steeds minder gebruikt. Ik heb ze in ieder geval niet (meer).

NiMH

Over de batterijen die ik gebruik voor mijn digitale fotocamera hoef ik mij het minst zorgen te maken.

Het zijn NiMH batterijen (AA). Ze hebben geen last van het geheugeneffect. Ik kan ze bijladen als ik dat wil. Af en toe eens helemaal leeggebruiken kan geen kwaad. Leeg of opgeladen bewaren is geen probleem.

Li-ion

De batterijen in mijn mobiele telefoon en mijn VideoCamera hebben wat meer zorg nodig. Deze zijn van het Li-ion type.

Hoewel ook deze geen last hebben van het geheugeneffect is het beter dit type pas te gaan opladen als ze leeggebruikt zijn. Ook langdurig opbergen kan beter in lege toestand. Bij NiMH maakt dit niet uit.

Niet langdurig ongebruikt in het toestel laten zitten. Dan zal een Li-ion batterij zich volledig ontladen en bestaat de kans dat de batterij onbruikbaar wordt.

Voor alle batterijen geldt dat bewaren op een koele, droge en donkere plek de levensduur ten goede komt.
Bron: gegoogled

Kijk eens wat voor accu je hebt misschien verklaard dat al een hoop?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 19

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Kravitz schreef:Vroeger had ik al eens te maken met een versleten batterij, omdat degene die ik nu bezit nog maar 6 maanden oud is lijkt me dit een beetje vroeg. Slijtage door bijna continu op de netstroom aangesloten te zijn is misschien een mogelijke verklaring, maar ik dacht dat batterijen hiervoor beveiligd waren?

Alle suggesties zijn welkom.
Ik kan je niet helpen, maar volgens mij zijn batterijen daar niet tegen beschermd. Ik heb deze zomer nog een laptop aangeschaft en mij werd aangeraden om als ik op netstroom zit, de accu er uit te halen. Dat ging trouwens ook om een HP Pavilion.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Nog iets is om VOOR het eerste gebruik van je laptop hem volledig te laten opladen, helemaal tot hij vol zit, en hem dan in 1 keer volledig te laten leeglopen. Zo maximaliseer je zijn levensduur.

Dit staat meestal in de handleiding. (maar wie leest die dingen natuurlijk...)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

@Kravitz:
Vroeger had ik al eens te maken met een versleten batterij, omdat degene die ik nu bezit nog maar 6 maanden oud is lijkt me dit een beetje vroeg. Slijtage door bijna continu op de netstroom aangesloten te zijn is misschien een mogelijke verklaring, maar ik dacht dat batterijen hiervoor beveiligd waren?
6 maanden is veel te snel. Ik weet niet hoe je dit kan vermijden, maar mijn zus had hetzelfde voor, en ze heeft een nieuwe gekregen, gedekt door de garantie. Ik zou zeggen: ga eens naar de winkel en kijk of het zo te regelen valt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Alle laptops tegenwoordig gebruike Li-ion batterijen. Die kunnen prima tegen netstroom (batterij hoef je er niet uit te halen) en hoef je ook niet de eerste keer helemaal op te laden (dat is NiCD).

Li-ion heeft een levensduur van ongeveer 500-1500 cycli, afhankelijk van de kwaliteit. Bij normaal gebruik van een laptop zal de batterijcapaciteit in een laptopbatterij nog zo'n 75-80% bedragen. Hoe de degradatie daarna gaat hangt sterk van het type (fabrikant) af.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Kijk eens wat voor accu je hebt misschien verklaard dat al een hoop?
Alle laptops tegenwoordig gebruike Li-ion batterijen. Die kunnen prima tegen netstroom (batterij hoef je er niet uit te halen) en hoef je ook niet de eerste keer helemaal op te laden (dat is NiCD).
Zoals Bart al liet vermoeden is het inderdaad een Li-ion. Fabrikant: OEM
Ik heb deze zomer nog een laptop aangeschaft en mij werd aangeraden om als ik op netstroom zit, de accu er uit te halen.
Wel ik heb ondertussen ook het programma
6 maanden is veel te snel. Ik weet niet hoe je dit kan vermijden, maar mijn zus had hetzelfde voor, en ze heeft een nieuwe gekregen, gedekt door de garantie. Ik zou zeggen: ga eens naar de winkel en kijk of het zo te regelen valt.
Ik heb ze via het internet kunnen bestellen en ze komt helemaal uit Honk Kong als ik me goed herinner ;) . Ik ga er iig. eens voor kijken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Ik heb ze via het internet kunnen bestellen en ze komt helemaal uit Honk Kong als ik me goed herinner ;) . Ik ga er iig. eens voor kijken.
Mja, maar 't zou een beetje sneu zijn als je betaalt voor een batterij uit Hong Kong als je ze gratis kan laten vervangen. Ik zou zeggen: als het lukt, hou die dan op reserve voor mocht je weer hetzelfde voor hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Alle laptops tegenwoordig gebruike Li-ion batterijen. Die kunnen prima tegen netstroom (batterij hoef je er niet uit te halen) en hoef je ook niet de eerste keer helemaal op te laden (dat is NiCD).
Nochtans, dat stond bij miijn EEEPC, en die heeft ook een Li-on batterij? ;) Bij Asus weten ze het dus ook niet goed.

Maar ik vond wel nog dit: http://batteryuniversity.com/learn/article...t_battery_table
Avoid full cycle because of wear. 80% depth-of-discharge recommended. Re- charge more often. Avoid full discharge. Low voltage may cut off safety circuit
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Bij mijn HP staat er niets in de handleiding (het is natuurlijk een Li-ion batterij), en de laptop (batterij) is nu ongeveer een jaar oud. Everest geeft aan dat er 12 percent slijt op de batterij zit. Is dat veel? En kan ik dit verder minimaliseren door op bepaalde zaken te letten, buiten de zaken die hierboven al genoemd zijn?

Er werd al gezegd dat de capaciteit zo'n 500-1500 cycli meegaat, bij mij staat die laptop zo ongeveer de hele dag aan en ik zit dan graag in de zetel, dus de batterij wordt bij mij vaak een keer of 3 per dag opgeladen....

Betekent dat dan dat ik, gerekend aan gemiddeld twee cycli per dag, en een periode van een jaar, al aan de helft van de levensduur van mijn batterij zit?

En, maar dat hoort misschien niet in dit topic thuis, wat beperkt de levensduur tot bijvoorbeeld 1500 cycli, m.a.w. wat functioneert er dan niet meer nadien?

Thx ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Er werd al gezegd dat de capaciteit zo'n 500-1500 cycli meegaat, bij mij staat die laptop zo ongeveer de hele dag aan en ik zit dan graag in de zetel, dus de batterij wordt bij mij vaak een keer of 3 per dag opgeladen....
Ontlaad je de batterij telkens van 100% naar 0%? Als je hem bijvoorbeeld slechts ontlaadt van 100% naar 80% dan is de toename van de 'battery cycle count' 0.2 in plaats van 1.0.
En, maar dat hoort misschien niet in dit topic thuis, wat beperkt de levensduur tot bijvoorbeeld 1500 cycli, m.a.w. wat functioneert er dan niet meer nadien?
Misschien een oxidatie-effect net zoals veroudering: "The capacity loss manifests itself in increased internal resistance caused by oxidation. Eventually, the cell resistance reaches a point where the pack can no longer deliver the stored energy although the battery may still have ample charge. For this reason, an aged battery can be kept longer in applications that draw low current as opposed to a function that demands heavy loads." 2

Re: Laptopbatterij erg snel leeg.

Let nog even op het verschil tussen cellen en accu's. Wat voor een enkele cel geldt (zie link 317070) hoeft niet per se te gelden voor een accu. Met lithium heb ik nog niet veel ervaring maar als je een accu (serieschakeling van cellen) met cadmium of hydride helemaal ontlaadt, worden de minste cellen omgepoold en help je de boel naar z'n grootje.

Volgens mij zijn de verschillende bronnen het nog niet eens over lithium. In dat geval is er dus maar één logische handelwijze: Niet helemaal ontladen (20% of zo) en dan na een korte pauze helemaal opladen, regelmatig gebruiken (wekelijks), droog en koel (10 graden) opslaan, minstens één maal per maand ontladen (20%).

Bij wekelijks gebruik geeft 1000 cycli 20 jaar. Gebruik je hem dagelijks, dan heb je drie jaar. Dat betekent dat hij bij dagelijks gebruik het beste aan de oplader kan blijven. Eens in de week haal je hem er af en werk je op accu.

De softwaremethode ken ik niet, als die andere oplossingen biedt, des te beter. Bij een boormachine lukt dat niet dus gebruik je je verstand.

Garantie: hoe bepaal je de capaciteit? Sluit een digitale verbruiksmeter aan op de adapter, de 220v kant dus. Bepaal het verbruik in watt. Probeer een soort gemiddelde te vinden. Doe dit bij een opgeladen accu, anders meet je ook de laadstroom van de accu.

Haal de adapter los en werk op accu. Bepaal hoeveel watt-uur er in de opgeladen accu zit door hem bijna leeg te gebruiken. Vergelijk je gemeten waarde met de door de fabrikant opgegeven waarde. Waarschijnlijk moet je omrekenen van watt naar ampere maar dat moet lukken, toch?

Reageer