Proces regeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Proces regeling

Goeiendag,

Ik zit met een vraag ivm regeltechnieken..

Bij het simuleren van een gekregen proces, heb ik via verscheidene methode, verschillende transferfuncties bepaald die ongeveer gelijklopen met het proces.

Mijn vraag is welke transferfunctie moet ik gebruiken om een goede regeling van het proces te verwezenlijken?

in de bijlage staan de 3 methoden die ik toegepast heb en de gele geldt voor verloop van het proces

alvast bedankt
3_benaderingen.png
3_benaderingen.png (30.73 KiB) 383 keer bekeken

Berichten: 216

Re: Proces regeling

De curves die je laat zien hebben allemaal dezelfde process versterking en vergelijkbare dynamica. Het grote verschil is de echte dode tijd in de response.

De eerste vraag die bij mij opkomt betreft het verschil in dode tijd. Is hier een verklaring voor. Wat voor soort process is het. Hoe heb je de overdrachtsfuncites bepaald. Het kan ook zijn dat de dode tijd een dynamisch systeem representeert van een hoge orde. Of komt het verschil in dode tijd door de verschillende process werkpunten.

Indien je weet hoe de overdrachtsfunctie afhankelijk is van het werkpunt kan je daar in de process regeling rekening mee houden (dit is de ideale situatie) door de regelaar parameters werkpunt afhankelijk te maken.

Een meer practische situatie is dat je niet precies weet hoe de process dynamica afhangt van het werkpunt. Een regelaar die in alle werkpunten een stabiele closed loop response zal geven zal verkregen worden door uit te gaan van de process response met de grootste dode tijd.

Berichten: 6

Re: Proces regeling

Ik heb de overdrachtsfunctie bepaald via 3 verschillende methoden, met name de strejc methode zelf, zijn verbeterde vorm ervan en dan nog die Van den Grinder

Via die methodes bepaal je de dode tijd en dergelijke.. en zo kon ik dus deze curves op de plot weergeven:)

Dus als volgende stap moet ik het gekregen proces in verbinding stellen met een regelaar en kijken wat zijn respons daar op is, en vervolgens in terugkoppeling een verbetering realiseren, zodat dit proces zich naar de aangelegde stap begeeft?

Berichten: 216

Re: Proces regeling

Ik heb eea nog eens nagekeken en de strejc methode is niet zo'n gebruikelijke. Maar welke methode je gebruikt is niet zo super belangrijk. Heel veel methoden zijn gebaseerd om met een eenvoudige overdrachtsfunctie het proces te benaderen. Een zeer gangbare vorm is de "eerste orde plus dode tijd (die voor jouw response van toepassing is):
\(H(s) = Kp.\frac{e^{-\tau v.s}}{1+\tau p.s}\)
, met
\(Kp\)
de process versterking,
\(\tau v\)
, de dode tijd van het process en
\(\tau p}\)
de process tijds constante.

Er bestaan dan vele(!!) correlaties om vanuit
\(Kp,\tau v,\tau p\)
om de PI/PID regelaar parameters te berekenen. Kijk maar eens in http://books.google.be/books?id=Rs8aoJPF9h...p;q&f=false (nb. het is niet de bedoeling om je te verwarren, maar slechts om aan te tonen dat heel veel mensen zich hier al mee hebben beziggehouden)

Reageer