Trap en bal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Trap en bal

Deze oefening van het voorbeeldexamen krijg ik maar niet opgelost,

het antwoord moet de derde trede zijn, maar het lukt me niet.

Ik heb al wat gezocht op dit forum, maar ik vond geen gelijkaardige oefening.. =/

Ik koos mijn x-as van links naar rechts en mijn y-as van boven naar onder.

ik stel dan Vx=1,5m/s en Vy = gt

x= 1,5 *t en y= gt²/2

Verder geraak ik echter niet..

Afbeelding

Alvast bedankt,

melodie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Trap en bal

de trap gaat onder een hoek van 45° naar beneden, dus welke vergelijking geldt voor de lijn over de hoekpunten van de treden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 60

Re: Trap en bal

de trap gaat onder een hoek van 45° naar beneden, dus welke vergelijking geldt voor de lijn over de hoekpunten van de treden?
y=x ?

Moest dat zop zijn, werd het al snel een pak gemakkelijker!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Trap en bal

Ik roep het in dit huiswerkforum wel vaker:

schets-schets-schets-schets
trap_en_bal.png
trap_en_bal.png (3.82 KiB) 263 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 60

Re: Trap en bal

Jan van de Velde schreef:Ik roep het in dit huiswerkforum wel vaker:

schets-schets-schets-schets
[attachment=6957:trap_en_bal.png]
Dan is y = x toch, niet?

Anders zie ik niet wat U bedoelt..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Trap en bal

precies, op dat snijpunt geldt dat de plaatsvergelijking van de knikker de plaatsvergelijking van de treden snijdt, en dus de volgende tree zal raken

1,5t = ½gt²

daaruit volgt een t, en daarmee bepaal je x van dat snijpunt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 60

Re: Trap en bal

Jan van de Velde schreef:precies, op dat snijpunt geldt dat de plaatsvergelijking van de knikker de plaatsvergelijking van de treden snijdt, en dus de volgende tree zal raken

1,5t = ½gt²

daaruit volgt een t, en daarmee bepaal je x van dat snijpunt.
Inderdaad, dat heb ik gedaan,

maar is de x die ik dan vind de verplaatsing?

Want op uw tekening is te zien dat de bal nog een beetje verder dan het snijpunt van y en x terecht komt op de trede..

En alvast erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Trap en bal

melodie_ schreef:Inderdaad, dat heb ik gedaan,

maar is de x die ik dan vind de verplaatsing?
Je hoeft toch niet te berekenen waar precies die knikker de trede zal raken? je kunt trouwens in de schets zien dat dat onvermijdelijk verder is dan dat snijpunt. Ze willen volgens mij alleen maar weten op de hoeveelste trede die knikker zal stuiteren. Als x voor het snijpunt vind je zoiets als 45 cm. Vanaf dat punt gaat de knikker sneller naar beneden dan opzij, en zal dus nooit meer voorbij de 60 cm geraken zonder eerst op een trede te stuiteren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Trap en bal

Een mogelijk makkelijker te begrijpen oplossing dan een doorsnijding van een rechte onder 45 graden met een parabool is lastiger om te begrijpen of te berekenen.

Als ik vanaf het begin van het vallen van de knikker werk,heeft deze een hor.snelheid van 150 cm/sec en een begin- valsnelheid van 0 m/sec.

De valdiepte ter hoogte van de eerste trede wordt bereikt volgens de vergelijking 20= 0.5* 980* t2 en dat geeft 0.202 sec en in die tijd wordt er een hor.afstand afgelegd van 0.202 * 150 cm=30.3 cm

De valdiepte ter hoogte van de tweede trede wordt bereikt volgens de vergelijking 40= 0.5* 980* t2 en dat geeft 0.285 sec en in die tijd wordt er een hor.afstand afgelegd van 0.285 * 150 cm=42.85 cm

De valdiepte ter hoogte van de derde trede wordt bereikt volgens de vergelijking 60= 0.5* 980* t2 en dat geeft 0.349 sec en in die tijd wordt er een hor.afstand afgelegd van 0.349 * 150 cm=52.49 cm.

Dus de knikker belandt op de derde trede!

Berichten: 60

Re: Trap en bal

Ah zo,

ja ik begrijp beide oplossingen nu,

hoewel ik de eerste toch nog net iets beter begrijp.

Erg bedankt allebei!

Berichten: 4.502

Re: Trap en bal

Een mogelijk makkelijker te begrijpen oplossing dan een doorsnijding van een rechte onder 45 graden met een parabool is lastiger om te begrijpen of te berekenen"

Deze eerste alinea van mij is bij nader inzien toch makkelijk op te lossen ,want de rechte onder 45 graden geeft bij de ontmoeting met de parabool een gelijke afgelegde weg in x en y-richting en krijg je 150t (horiz.)=490t2(vert.) met t=0.306 sec en afgelegde weg 0.306*150 cm=45.9 cm met nog een klein eindje tegaan voordat de stuitering op de derde trede begint.

(JanvdV had de formule om 10.59 uur al weergegeven,ik keek er overheen!)

Reageer