Potentiële energie en kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Potenti

melodie.png
melodie.png (14.41 KiB) 428 keer bekeken
https://blackboard.ua.ac.be/courses/1/UA_1B.../JS_4/45002.jpg

Het juiste antwoord is B, maar ik dacht dat het E was.

Wat klopt er dan niet aan mijn antwoord?

Ik deed:

De afgeleide van U naar r = F

Dus ik dacht: in het begin is de raaklijn aan de functie negatief aangezien de functie daar daalt. Dus ik dacht: F<0, maar nu blijkt dat daar geldt: F>0.. (want dat is zo bij B)

Wat doe ik fout?

En ik kreeg de vraag of de kinetische energie en de arbeid afhankelijk zijn van het gekozen assenkruis, ik dacht van niet, maar nu blijkt dat dit wél zo is. Maar ik zie niet in hoe dit kan, wie kan me dat even uitleggen?

Alvast bedankt,

Melodie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Potenti

Het juiste antwoord is B, maar ik dacht dat het E was.
Ik kan de vraag niet vinden?

Zoiets als:
"welke grafiek geeft correct de kracht F in functie van de afstand weer, bij de gegeven grafiek van potentiële energie in functie van de afstand?"


?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 148

Re: Potenti

Beste,

de kracht is gelijk aan min de afgeleide van de potentiële energie of F = -grad U.

Berichten: 60

Re: Potenti

Jan van de Velde schreef:Ik kan de vraag niet vinden?

Zoiets als:
"welke grafiek geeft correct de kracht F in functie van de afstand weer, bij de gegeven grafiek van potentiële energie in functie van de afstand?"


?
De vraag was dus: welke functie F/r hoort er bij de getoonde U/r grafiek? Sorry daarvoor..

Maar Aljechin gaf dus al aan waar mijn fout zat. Erg bedankt!

Maar mijn tweede vraag, kan iemand me daar nog mee helpen?

Melodie

Re: Potenti

Dan wordt er waarschijnlijk gedoeld op een bewegend assenkruis. Bij een stilstaand assenkruis is alleen de potentiele energie afhankelijk van het coordinaten stelsel.

Re: Potenti

Overigens is jouw antwoord ook juist. De vraag is onduidelijk gesteld; F kan een kracht zijn die 'het veld' uitoefent (bijvoorbeeld de zwaartekracht) maar net zo goed een kracht die uitgeoefend wordt op een voorwerp, tegen het veld in. Dan neemt de potentiele energie dus toe met positieve kracht.

Reageer