Naamgeving deeltjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Naamgeving deeltjes

De stof glucose bevat een hoop C6H12O6 moleculen

Maar hoe noem je de "eenheden" die je in soda vindt? een Na2CO3 molecuul?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: Naamgeving deeltjes

Bedoel je de elementen die in Na2CO3 zitten?

Of de (wetenschappelijke)naam: dinatriumkoolstoftrioxide?

Sorry ik begrijp niet welke "eenheden" je bedoelt ;)
Ik was een jaar of 11, toen er werd verteld de wereld draait om kennis en alles wat je wil bepaal je zelf.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Naamgeving deeltjes

wat ik bedoel is, in bijvoorbeeld glucose kun je netjes aanwijzen welke atomen bij elkaar horen in één molecuul. In een zoutkristal zoals soda ligt dat echter niet zo duidelijk. De vraag is dan of je nog van "moleculen" soda mag spreken, of dat je dat anders zou moeten noemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: Naamgeving deeltjes

Volgens mij mag je gewoon over moleculen spreken, want ze zitten toch 'aan elkaar' als een molecuul.

Maar ik kan het ook fout hebben.

Afbeelding
Ik was een jaar of 11, toen er werd verteld de wereld draait om kennis en alles wat je wil bepaal je zelf.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Naamgeving deeltjes

Volgens mij mag je gewoon over moleculen spreken, want ze zitten toch 'aan elkaar' als een molecuul.
Dat dat niet zo is zie je in je plaatje: ik zie daar nergens van die streepjes die covalente bindingen voorstellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Naamgeving deeltjes

Jan van de Velde schreef:De stof glucose bevat een hoop C6H12O6 moleculen

Maar hoe noem je de "eenheden" die je in soda vindt? een Na2CO3 molecuul?
Dat is de eenheidscel van het kristal.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Naamgeving deeltjes

Klopt, het is een molecuul en meerdere moleculen schikken zich in een kristalrooster tot een kristal.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Naamgeving deeltjes

gnegne, elkaar tegensprekende (of althans zo lijkende) bronnen.

Als ik zeg: "106 g gedehydrateerde soda bevat 1 mol natriumcarbonaatmoleculen", begint de halve chemische gemeenschap dan om een executiepeloton te schreeuwen of niet? ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Naamgeving deeltjes

Er is hier sprake van een zout. Er zijn dus geen moleculen. Je kunt zeggen dat 2 Na+ ionen en 1 CO32- ionen de kleinste hoeveelheid deeltjes zijn die aan de elementcompositie voldoen, maar daarmee zijn die 3 deeltjes samen nog geen molecuul. Een molecuul bestaat alleen in een moleculaire stof; een stof waarin de atomen via covalente bindingen aan elkaar zitten.

Voor de eenheden die je bedoelt bestaat geen echte naam. Die is in de praktijk ook niet echt nodig. Je kunt de losse ionen met hun naam aanduiden. Een voorbeeld:

"Als de temperatuur van een glas water stijgt, gaan de watermoleculen sneller bewegen"

"Als de temperatuur van een soda-oplossing stijgt zullen de natriumionen en de carbonaationen sneller door de oplossing bewegen."

Het klinkt een beetje omslachtig, maar door de term natriumcarbonaat-moleculen te gebruiken suggereer je het bestaan van een deeltje dat niet bestaat. In een kristal zitten ze met zijn allen bij elkaar, en de eenheidscel in dat kristal is wat groter dan 2 Na+ ionen en 1 CO32- ion. Je mag een natriumcarbonaat-kristal dus niet zien als een repeterende hoeveelheid Na2CO3 moleculen, die ieder bestaan uit 2 Na+ ionen en 1 CO32- ion Bovendien zit ieder ion gebonden aan (vaak) 6 directe buren, alle ionen staan dus in feite in verbinding met elkaar.

Overigens is de naam dinatriumkoolstoftrioxide grote flauwekul en in strijd met alle regels die we hebben afgesproken voor de naamgeving. De wetenschappelijke naam is is natriumcarbonaat, en niets anders.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Naamgeving deeltjes

Je mag een natriumcarbonaat-kristal dus niet zien als een repeterende hoeveelheid Na2CO3 moleculen, die ieder bestaan uit 2 Na+ ionen en 1 CO32- ion
Daar was ik al een beetje bang voor. Ik mag het wel hebben over een mol soda, maar niet over 6·1023 natriumcarbonaatmoleculen, hoewel het wel 12·1023 natriumionen zal bevatten.

Had niemand hiervoor eens een kreet als "kristulen" of zo kunnen verzinnen, zodat je, als je aan het tellen bent, een beetje bondig kunt aanduiden wát je aan het tellen bent?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: Naamgeving deeltjes

Overigens is de naam dinatriumkoolstoftrioxide grote flauwekul en in strijd met alle regels die we hebben afgesproken voor de naamgeving. De wetenschappelijke naam is is natriumcarbonaat, en niets anders.


Zijn al van die namen flauwekul? Want anders krijgen we dit verkeerd geleerd op school ;)

En staan die echte regels ergens op internet?
Ik was een jaar of 11, toen er werd verteld de wereld draait om kennis en alles wat je wil bepaal je zelf.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Naamgeving deeltjes

hoe noem je de "eenheden" die je in soda vindt? een Na2CO3 molecuul?
Dat is de eenheidscel van het kristal.
de eenheidscel in dat kristal is wat groter dan 2 Na+ ionen en 1 CO32- ion.
Wat moet er nog toegevoegd worden aan die ionen om er de eenheidscel van te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Naamgeving deeltjes

En staan die echte regels ergens op internet?
De naamgeving zoals jij die noemde gebruik je bij niet-zouten. Zo spreek je van koolstofdioxide en van natriumcarbonaat. Voor meer info
Wat moet er nog toegevoegd worden aan die ionen om er de eenheidscel van te maken?
Heb je niet meerdere ionen nodig zodat je een basis kristallijne structuur kunt vormen? Het is echter ook speculatie ;)

EDIT>>>>>

Zoiets als

[attachment=6980:Sodium_c..._format2.png]
Bijlagen
Sodium_carbonate_xtal_lowest_format2.png
Sodium_carbonate_xtal_lowest_format2.png (9.38 KiB) 723 keer bekeken
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: Naamgeving deeltjes

De naamgeving zoals jij die noemde gebruik je bij niet-zouten. Zo spreek je van koolstofdioxide en van natriumcarbonaat.


Bedankt weer wat geleerd. ;)
Ik was een jaar of 11, toen er werd verteld de wereld draait om kennis en alles wat je wil bepaal je zelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Naamgeving deeltjes

Is er een verschil tussen een 'rooster eenheid' en een 'eenheidscel' van een een kristal? Indien dit het geval is kan je een eenheidscel zien als:

[attachment=6979:Sodium_c..._format2.png]

En een rooster eenheid als 2 natriumionen en 1 carbonaation. Als beide benamingen toch hetzelfde betekenen wordt het inderdaad wel ingewikkeld...
Bijlagen
Sodium_carbonate_xtal_lowest_format2.png
Sodium_carbonate_xtal_lowest_format2.png (9.38 KiB) 723 keer bekeken
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer