Springen naar inhoud

Totale r in netwerkje

• Log in om te kunnen reageren

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2010 - 18:53

Hey,

ik heb wat moeite om de totale weerstand tussen punt a en b te vinden in dit klein netwerkje, ik wou alles herleiden tot ik aan 1 weerstand kwam maar ben nogal aan het twijfelen of ik het wel goed doe:

ik wou eerst die 2 serie weerstanden samen nemen 5 + 4 = 9 en 20 + 10 = 30 ohm en dan parrallel met die 10 ohm?

iemand een beter idee?

netwerk.jpg
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 27 december 2010 - 19:30

wet.GIF
Heb je hier wat aan?

robertus58a

robertus58a

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2010 - 21:39

Is m.i. toch niet simpel via parallel/serie berekeningen van weerstanden op te lossen. Wel via netwerk stromen. Oplossing is dan 8.9394 LaTeX . Ben er wel niet 100% zeker.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 december 2010 - 22:07

RaYK, je bent op de goede weg.
Je hebt eerst die 2 serieweerstanden uitgerekent, die waren 9 Ohm en 30 Ohm.
Deze 2 weerstanden staan parallel. Bepaal hiervan de vervangingsweerstand.

Celtic

Celtic

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2010 - 22:08

Het juiste antwoord zal wel een rond getal zijn.

Fictieve spanningsbron U tussen a en b levert dan I totaal.
In een knooppunt geldt; de som van de stromen is 0
In een maas geldt; de som van de spanningen is 0
Verg. oplossen, dan is R = U/Itotaal

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 december 2010 - 00:11

De serieschakeling van 4+5 en 10+20, daar heb je niet veel aan. De eindpunten a en b zitten dan midden in die serieschakeling, en die ben je dan dus "kwijt".
Ik denk dat de handigste aanpak is om op 3 aangrenzende weerstanden een driehoek>ster of een ster>driehoek transformatie toe te passen.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 08:41

Is m.i. toch niet simpel via parallel/serie berekeningen van weerstanden op te lossen. Wel via netwerk stromen. Oplossing is dan 8.9394 Bericht bekijken

RaYK, je bent op de goede weg.
Je hebt eerst die 2 serieweerstanden uitgerekent, die waren 9 Ohm en 30 Ohm.
Deze 2 weerstanden staan parallel. Bepaal hiervan de vervangingsweerstand.

ja, maar zoals klazon zei, als ik dan die vervangingsweerstanden uitrekenen, ben ik dan die punten niet kwijt want ze komen dan eigenlijk bij mekaar?

@bessie: misschien dat ik er wel aanraak als ik dit schema gebruik, nog geen tijd gehad.. ik laat het je straks nog weten ;)

Veranderd door RaYK, 28 december 2010 - 08:43

Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

robertus58a

robertus58a

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 09:16

Het allereerste schema van het netwerk is voldoende om eea op te lossen. In dat schema neem je 3 stromen ("mesh currents") aan Ia, Ib, Ic, rechtsom is positief. Toepassen van de wet van Kirchhof resulteert in 3 vergelijkingen met 3 onbekenden (Ia, Ib, Ic). vb. 1e vergelijking: Uab = 25Ia - 5Ic. enz.

netwerk.png

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 december 2010 - 11:51

Deze aanpak klopt ook niet. Doordat a en b de invoedingspunten zijn zal de stroom in 5 ohm en 20 ohm niet gelijk zijn. Zelfde geldt voor 4 ohm en 10 ohm.
Ik denk dat je beter uit bent met de schemavariant van bessie.

robertus58a

robertus58a

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 14:47

Waarom deze methode juist is: http://en.wikipedia....i/Mesh_analysis . Deze methode geeft het juiste antwoord en is tevens een zeer gestructureerde methode, maar is niet uniek wat betreft het netwerk. Het netwerk van bessie geeft een ander stelsel vergelijkingen maar heeft dezelfde oplossing voor de totale stroom.

robertus58a

robertus58a

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 15:16

Ik heb eean op een rijtje gezet:

robertus58a geeft de volgende vergelijkingen:

LaTeX *LaTeX = LaTeX

Schema van bessie:

netwerk0a.png

geeft: LaTeX *LaTeX = LaTeX

totale stroom schema robertus58a : Ia-Ib, totale stroom schema bessie: Ic

Indien je beide stelsels oplost dan zie je dat: Ia-Ib = Ic

Veranderd door robertus58a, 28 december 2010 - 15:20

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 22:51

@robertus58a: jup, klopt, wordt ook wel de kringloopmethode genoemd denk ik, daarnaast heb je ook nog de knooppunt methode.. maar ik heb hem kunnen oplossen via een misschien wat simpeler principe wat klazon al zei..

de weerstanden 5, 4 en 10 staan in driehoek, ik heb die gewoon omgezet in ster en dan opgelost als een simpel serie/parallel netwerkje, komt ook uit.. al heb ik hierover wel nog een vraag, stel die morgen wel..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures