Botsing in versneller

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Botsing in versneller

Beste lezer,

Ik heb een vraag over hoe botsingen in een deeltjesversneller werkt ;)

Wanneer twee deeltjes op elkaar botsen is hun totale energie in de botsing de energie van beide deeltjes plus elkaar (toch?). Ik dacht ergens gelezen te hebben dat beide deeltjes met gelijke energie op elkaar moeten botsen anders is de botsing 'niet frontaal' (graag ook hier een soort van bevestiging bitte :$)

Naast dat ik die twee dingen niet zeker weet, wil ik ook heel graag weten of het uitmaakt of je twee dezelfde deeltjes op elkaar schiet op twee verschillende (met verschillende massa's natuurlijk) met dezelfde hoeveelheid energie op elkaar schiet. Of de botsing dan nog steeds 'frontaal' is of dat er een netto kracht naar 1 kant is (dus eigelijk is de vraag of de botsing behalve de energie ook afhankelijk is van de massa).

Beetje vreemde vraagstelling maar ik hoop dat je het snapt :)

Dutchn00b ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Botsing in versneller

Verplaatst naar deeltjesfysica
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Botsing in versneller

Wanneer twee deeltjes op elkaar botsen is hun totale energie in de botsing de energie van beide deeltjes plus elkaar (toch?). Ik dacht ergens gelezen te hebben dat beide deeltjes met gelijke energie op elkaar moeten botsen anders is de botsing 'niet frontaal'
Als de de deeltjes voor en na de botsing op één en dezelfde 'beweeglijn' blijven, is de botsing niet frontaal maar centraal.

Als er sprake is van hoeken, dan was de botsing niet centraal en verloopt die tweedimensionaal.

Meestal is de energie van beide deeltjes voor de botsing niet hetzelfde. (Het kan en mag wel.)

Alleen bij een totaal onelastische botsing gaan de botsende deeltjes met dezelfde snelheid verder.

Alleen als hun massa's gelijk zijn, is hun kinetische energie na de botsing gelijk aan elkaar.

Een deel van de totale bewegingsenergie is dan verloren gegaan.

Om de energiebalans in orde te maken, moet er nog ergens een andere energie terug te vinden te zijn.

Misschien is het deeltje intern in een aangeslagen toestand terecht gekomen of er trad splijting of deformatie op of juist versmelting.

Als de botsing volledig elastisch is, dan geldt niet alleen de wet van behoud van impuls maar blijft ook de totale kinetische energie behouden.

Kun je hier mee uit de voeten?

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Botsing in versneller

Ter informatie:

http://visits.web.cern.ch/visits/guides/to...C_booklet-2.pdf

Bij Cern vindt men goeie links naar documenten e.d..

Als men twee versnelde protonen op elkaar laat botsen dan mag men de eV die ze bezitten optellen voor de nieuwe deeltjes.

Bij een botsing op een stilstaand proton is bij 1000 GeV maar 42 GeV beschikbaar voor het vormen van nieuwe deeltjes.

Bron: Uit het Goddelijke deeltje van Leon Lederman.

Bij intensieve botsingen ontstaan meestal regens van deeltjes die erna uiteenvallen in nog meer deeltjes.

Zowel de eerste deeltjes als de vervallen deeltjes zullen in de vele detectoren worden gedetecteerd.

Het Higgs is geen deeltje die ze zullen zien: ze zien alleen de voetsporen ervan en die zijn dan gezegd nog fuzzy.

Met ingewikkelde technieken moet de informatie vertaald worden naar bewijs.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer