Black and scholes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

Black and scholes

Stel je hebt een huis dat 300.000 euro waard is. De verwachte gemiddelde toename in waarde van het huis per jaar is 6.25% (index change), met een standaard deviatie van 10,2%. Veronderstel verder dat je een rente kent van 2,5% per jaar.

nu als volgt: (nu engels, anders wijk ik misschien teveel af van het verhaal)

Say a investor want to invest in real estate without buying houses.He could invest via a derivative on the index. Say he wants to receive the increase (positive return) of the index over the next year. However, at the same time, he wants the return to be floored (so that he cannot experience a negative return to the index). Ho can you model this product using options? (calculate with black and scholes)

mijn idee:

Omdat hij de wint op het huis wilt, zou je zeggen: hij wilt dus niks anders dan waardehuis * 1,0625

Maar aan de andere kant wilt hij niet dat hij een negatieve return krijgt, oftewel dat het huis in waarde mindert. Dus ik zou dan zeggen, pak een putoptie op de 300.000 en een calloptie op 300000*1,0625.

Maar ik weet niet of dit goed is, kan iemand hier iets over zeggen? ;) bvd

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Black and scholes

pak een putoptie op de 300.000 en een calloptie op 300000*1,0625.
Jij denkt zeker dat putopties gratis zijn? En wat moet 300000*1,0625 voorstellen in callopties?

En waar heb je in je berekening Black Scholes gebruikt? Of de gegeven rente?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 758

Re: Black and scholes

Jij denkt zeker dat putopties gratis zijn?
Nee, die kosten inderdaad geld, en die kun je bepalen a.d.h.v. black en scholes...

Maar dan suggereer je eigenlijk dat je meer winst wilt maken dan de kosten van die putoptie, toch?

of hoe zie jij het?

Berichten: 758

Re: Black and scholes

Zou een call optie gewoon kunnen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Black and scholes

Zou een call optie gewoon kunnen?
En wat als de huizenprijzen niet stijgen?

Dan ben je de kosten van de calloptie kwijt en heb je dus een negative return to the index en dat was toch niet de bedoeling:
However, at the same time, he wants the return to be floored (so that he cannot experience a negative return to the index)
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer