Springen naar inhoud

Z-transformatie

• Log in om te kunnen reageren

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 17:04

In de les ben ik iets tegen gekomen dat mij tegenstrijdig lijkt.
In de bijlage zie je een rechte waarbij elke Periode T een sample van wordt genomen.
De bijhorende vergelijking in z geeft dan: 0 + a0* z^(-1) + a1* z^(-2) ...
De gereconstrueerde curve ziet er dan uit zoals in de bijlage.
z^(-n) zorgt er dus voor dat een bepaalde waarde geldig is na n periodes. Een beetje een tijdsvertraging zoals het analoge equivalent e^(-Ts).

Wat we in de les ook gezien hebben is dat bijvoorbeeld (a0 + a1*z^(-1) + a1*z^(-2)) * Y) = a0*y_k +a1*y_(k-1) + a2*y_(k-2) ...

waarbij y_(k-n) de (k-n)de sample is.

Nu vind ik dit dus tegenstrijdig omdat in het eerste geval z^(-1) de sample op tijd T weergeeft , de eerste dus.
en in in het tweede geval geeft z^(-1) de sample die afhankelijk is van de huidige sample , stel k = 5 , dan is k-1 = 4 en stelt het dus de 4de sample voor.

iemand een idee waar de fout zit ?

Bijgevoegde miniaturen

• z_trans.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

robertus58a

robertus58a

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 20:35

Er is m.i geen sprake van een fout maar van de volgende, twee, verschillende situaties:

Het eerste geval betreft de z transformatie van een signaal.

Het tweede : LaTeX is een convolutie.

Indien LaTeX en LaTeX is de impulse response is van een dynamisch systeem, dan is H(z)*y(n) de response van het betreffende dynamische systeem op het (willekeurige) signaal y(n)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures