Springen naar inhoud

Alternatieve windmolen maken pws

• Log in om te kunnen reageren

xblaauw

xblaauw

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 17:12

hallo, een paar vrienden en ik zijn voor eens PWS een windmolen aan het maken, wij hebben gekozen om voor een alternatief model (beschrijf ik zo) windmolen te gaan, we gaan ook zelf de dynamo maken. We hebben al uitgevogeld hoe we van een fietsdynamo spoelen zelf een dynamo maken dus dat is niet het probleem. Het probleem zit hem in het van tevoren uitrekenen van het rendement van de molen. Een normale windmolen heeft wieken en die zitten aan een as, om daar het rendement van uit te rekenen zonder zelf eerst de windmolen te maken is praktisch onmogelijk voor middelbare-school VWO eindexamenklas studenten. dus hebben we gekozen voor een alternatief model dat we van plan zijn te maken door een regenpijp door midden te zagen en vervolgens als 3 halve cirkels met de bolle kant dezelfde kant op aan een as vast te maken.

mij leek het een goed idee om hier een door omheen te bouwen, de S moet dan de as met 3 halve cirkels voorstellen, aangezien dat niet te doen was in paint... do ik het zo.
Geplaatste afbeelding

nu hebben we ineens een plat vlak ipv een ronddraaiend halfrond ding. dat weerstand veroorzaakt zodra er wind op staat.

het is ons tot nog toe niet gelukt om uit te vinden hoe we het rendement van zo'n apparaat berekenen.
(dus: totale hoeveelheid energie in de hoeveelheid wind die er in 1 sec tegenaan waait en de totale hoeveelheid bewegingsenergie die op de as komt te staan. (waar we dan onze zelfgemaakte dynamo aan vastmaken.)

alvast enorm bedankt voor wat voor hulp dan ook. (als iemand hier een website weet waar dit soort berekeningen op een toegankelijke manier worden uitgelegd. heel graag, ik heb al een breed scala aan zoektermen geprobeerd in google en wikipedia en heb helaas weinig nuttigs gevonden.)

Xblaauw.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2010 - 22:18

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2010 - 23:09

De efficiency is niet uit te rekenen. Dit zul je op modelbasis (d.w.z. computersimulaties) of experimenteel moeten bepalen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

xblaauw

xblaauw

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 december 2010 - 17:13

hmm, we hebben geen toegang tot computer simulaties, dus dan gaan we maar proberen.

bedankt voor uw reactie ;)
Xblaauw.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures