Korter wordende afstand tussen fretten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Korter wordende afstand tussen fretten

Hallo allemaal,

Ik zoek een antwoord op de vraag waarom de afstanden tussen de fretten op een gitaarhals steeds kleiner worden naar mate je dichterbij het klankgat komt.

Ik kan de afstanden wel berekenen en ik zie dan ook dat de afstanden kleiner worden, maar ik kan nog geen logische verklaring geven waarom dit zo is. Ik ben bang dat ik de triling van een gitaarsnaar nog niet goed genoeg begrijp:(. Misschien weet iemand waarom de afstanden kleiner worden? Of dat iemand me naar een site kan verwijzen, want ik heb dit nog niet kunnen vinden.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Korter wordende afstand tussen fretten

http://pws.schoolsite.utwente.nl/wiskunde/muziek.pdf

vertelt al heel wat over tonen en zo, en vooral

blz 5
gitaar.png
gitaar.png (21.27 KiB) 981 keer bekeken
Opdracht 6. Zoek een gitaar en meet de afstanden tussen de kam en alle verschillende

frets (zie plaatje). Zet vervolgens deze afstanden uit (op de x-as het nummer van de fret,

dus 1, 2, 3 etcetera en op de y-as de 2log van de afstand tot de kam van die fret). Wat

valt je op, en bedenk een wiskundige formule a(k) voor de afstand van de kam tot fret

nummer k.
lijkt me van toepassing
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Korter wordende afstand tussen fretten

Ik begrijp het eigenlijk nog steeds niet. ;)

Ik begrijp sowieso niet waarom het frequentieverschil tussen noten steeds groter wordt.

Zo heeft een E2 een frequentie van 82 Hertz, en een F2 is dan 86,88 Hertz

Terwijl een E3 een frequentie heeft van 164 Hertz en een F3 173,75 hertz

Tussen E2 en F2 heb je dan 4,87 Hertz verschil

Tussen E3 en F3 heb je 9,75 Hertz verschil

Als ik begrijp waarom dit zo is kom ik denk ik een stuk verder.

En dan bedoel ik puur de situatie van zo'n trilling zelf, want ik begrijp de formules. Ik kan alle frequenties berekenen maar waarom is er een stijgend frequentieverschil?

Weet iemand waarom dit zo is?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Korter wordende afstand tussen fretten

waarom is er een stijgend frequentieverschil?
Bij de toonintervallen gaat het niet om frequentieverschillen maar om frequentieverhoudingen!

Bijvoorbeeld grondtoon : octaaf = 1 : 2.

De verhouding tussen twee opeenvolgende halve tonen is 1 : de 12demachtswortel uit 2, omdat een octaaf 12 opeenvolgende intervalletjes bevat.

Schrijf je toenemende machten van genoemd getal op, dan krijg je de verhoudingen van de fretafstanden.

Berichten: 134

Re: Korter wordende afstand tussen fretten

makkelijker uitgelegd, Je moet begrijpen dat een octaaf exact 2x de frequentie is van de prime. Als je een snaar hebt brengt deze een toon voort. Als je de snaar op de helft afknipt is die exact een octaaf hoger, want de frequentie van deze trilling is 2x zo hoog.

Knip je deze weer door de helft is ie dus weer een octaaf hoger. Kortom, elke noot tussen deze octaven heeft hoe hoger het octaaf des te kortere afstanden ertussen.

Om dezelfde reden heeft een vleugel ook van die achterlijke dimensies, de laagste tonen zijn snaren van zo'n anderhalf meter lang.

Reageer