[Scheikunde] Omzettingen naar gram

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 113

[Scheikunde] Omzettingen naar gram

Kan iemand mij uitleggen hoe je dit oplost?

Bereken hoeveel gram men moet afwegen voor het maken van een 10%KOH-oplossing (G/G) met 0.750l water

De oplossing is 83.3g, maar ik kom daar niet aan.

Ik denk dat ik gewoon een rekenfout maak, want het lijk me toch een eenvoudige oefening.

Alvast bedankt! :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Omzettingen naar gram

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Omzettingen naar gram

Ken je de formule voor massaprocent?
\(\mbox{massaprocent}=\frac{\mbox{massa component (KOH)}}{\mbox{massa mengsel}}\)
Nu moet je beseffen dat de massa van het mengsel bestaat uit de massa van het oplosmiddel (H2O) én de massa van de opgeloste stof (KOH). Met ander woorden kun je schrijven dat: Massa mengsel = massa H2O + massa KOH

Kun je verder met deze tip?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 113

Re: [Scheikunde] Omzettingen naar gram

Kravitz schreef:Ken je de formule voor massaprocent?
\(\mbox{massaprocent}=\frac{\mbox{massa component (KOH)}}{\mbox{massa mengsel}}\)
Nu moet je beseffen dat de massa van het mengsel bestaat uit de massa van het oplosmiddel (H2O) én de massa van de opgeloste stof (KOH). Met ander woorden kun je schrijven dat: Massa mengsel = massa H2O + massa KOH

Kun je verder met deze tip?
ja, dank je! Ik was de bij de massa van het mengsel de massa van de opgeloste stof vergeten mee te tellen. Ik dacht al dat het zoiets stoms zou zijn ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] Omzettingen naar gram

Wat ook wel eens wil helpen is je gegevens in een (verhoudings)schema te zetten
teddybeer.png
teddybeer.png (3.53 KiB) 121 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer