Springen naar inhoud

Kernenergie

• Log in om te kunnen reageren

Dylan

Dylan

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 13:28

beste forumleden,

voor school moeten wij een profielwerkstuk maken. nu is het onderwerp dat wij hebben gekozen De kernramp in Tsjernobyl.
Wij vorderen nu al aardig met ons profielwerkstuk, maar ik loop vast bij het gedeelte over waarom er energie vrijkomt bij een kernreactie.
ik heb veel gelezen op internet en in boeken en weet al veel over het onderwerp, maar ik begrijp nog steeds niet waarom er nou energie vrijkomt bij het splijten van een kern. zou iemand mij dat kunnen uitleggen? ;)

met vriendelijke groet,
Dylan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 13:59

Volgens de speciale relativiteitstheorie komt een bepaalde hoeveelheid massa altijd met een bepaalde hoeveelheid energie overeen. Bij splijting van een uraniumkern is de totale massa van de reactieproducten kleiner dan de totale massa van de uraniumkernen en de neutronen die bij deze splijting een rol spelen. Dit massaverschil wordt omgezet in energie, en het is deze energie die bij deze splijting vrijkomt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Dylan

Dylan

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 14:02

Dit begreep ik wel alleen waarom wordt dat massaverschil energie?

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2010 - 14:37

Dit begreep ik wel alleen waarom wordt dat massaverschil energie?

Wet van massabehoud (of eigenlijk wet van behoud van energie): er kan niets verloren gaan. Dus de totale massa/energy voor de reactie MOET hetzelfde zijn als erna
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Dylan

Dylan

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 15:01

heel erg bedankt!;) ik heb nog even verder gekeken en kwam dit tegen:
http://nl.wikipedia....-energierelatie
nu begrijp ik het helemaal!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures