Springen naar inhoud

Materiaalkeuze voor ludiek idee

• Log in om te kunnen reageren

Wezel

Wezel

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 16:02

Hallo,

Samen met een paar vrienden ben ik een vrij ambitieus projectje aan het doen. Onderaan vind je een samenvatting (hoef je niet per se te lezen om mijn vraag te snappen). Los van het feit of het nu populair zal worden of niet, willen we dit zo goed mogelijk aanpakken.

We willen op de motorkap van een auto iets kunnen "tekenen" dat makkelijk uitwisbaar is en geen schade nalaat. Het eerste dat in ons opkwam was water met wat bloem erop, en dan met je vinger je tekening maken. Perfect afwasbaar, maar dat kost wel al wat moeite. Dus zijn we op zoek naar een alternatief voor water+bloem.

De criteria waaraan de combinatie van materialen moeten voldoen zijn de volgende:

• Aanwezig in bijna elk huishouden of makkelijk te verkrijgen
  • Op zich ongevaarlijk
  • Goedkoop
  • Laat toe een figuur te "tekenen"
  • Behoud de figuur als de wagen begint te rijden (waait er dus niet af)
  • Makkelijk afwasbaar (idealiter door de regen, met een emmer water, met een droge doek, ...)
  • Laat geen sporen na
Water+bloem voldoet hier al zeer goed aan, maar er zijn misschien onverwachte alternatieven waar we niet meteen opkomen. Sommige materialen geven misschien een rare reactie samen, die ons handig kan uitkomen.

Hebben jullie ideeŽn voor iets anders dan water+bloem?

Voor de duidelijkheid: dit is een ludieke actie die wat wil shockeren/opvallen zodat we extra aandacht krijgen voor de goede doelen die we gaan steunen. Ik zou heel graag ook jullie feedback krijgen over het hele concept maar het is belangrijk eerst de materiaalkeuze vast te leggen. Dus laat het ons aub daar voorlopig bij houden in de discussie. Als het toegelaten is, start ik erna met plezier een topic om over het concept te discussiŽren. Bedankt!

A.V.

We creŽren een online platform om de grootste "Mexican wave" ooit te lanceren, in elk land van de wereld. Geen echte Mexican wave, aangezien we iets veel leuker gaan doen dan onze handen in de lucht steken. Zoals met elke Mexican wave, verwachten we een aantal pogingen vooraleer het volledige potentieel bereikt is. Dus gaan we 3-5 rondes doen. De eerste ronde zullen wij een actie voorstellen die elke participant zal doen op een specifieke dag en tijdstip volgens lokale tijdzone (om het effect van een wave te bekomen die de wereld rond gaat). Vanaf de tweede ronde zullen mensen (veel betere) ideeŽn kunnen voorstellen. De wave zal zichtbaar zijn in real-time op een wereldkaart op onze website via foto's ge-uploaded door de deelnemers (je zal zien hoe dit precies zal werken eens de site gelanceerd wordt :-)).

Alles speelt zich af in het thema van fun, lachen en kinderen. We doen dit voor het plezier, willen een glimlach op mensen hun gezicht toveren en zoveel mogelijk doneren aan goede doelen rond kinderen (we zullen geld inzamelen via online sponsors).

Wat zal de actie zijn voor de eerste ronde van de wave? We gaan willekeurige auto's bijwerken en zo de onstopbare kracht van lachen een ritje door de stad bieden! Wat heb je nodig: 1 auto, 1 pak bloem, 1-2 grote flessen water, 1 minuut tijd, 2 benen om te lopen ingeval je betrapt wordt en het lef om het te doen ;-). Procedure: om 6 uur 's morgens giet je het water en dan de bloem over de motorkap van de auto, en teken je er de typische No Smile No Style smiley op. Neem een foto en upload die direct naar onze website via je smartphone, of nadien via je PC.

Achter de ruitenwissers stop je een pagina die je kan afdrukken via onze website en waarop iets staat in de aard van: "Gotcha! Zorg dat je volgende keer geen 'slachtoffer' bent maar een deelnemer :-). Dit is kinderlijke humor voor een kinderlijk doel, nl. om kansarme kinderen te steunen. Check de No Smile No Style website om de andere auto's te zien die bijgewerkt zijn in het kader van de grootste 'Mexican wave' ooit. Geen zorgen, het zal makkelijk afgaan. We hopen dat je je niet beledigd voelt!" In de ~50 grootste steden zullen we een bijeenkomst organiseren in een leuke bar, waar vrijwilligers zullen aanbieden om de auto's te wassen. We zullen zeer duidelijk stellen dat we tegen vandalisme zijn.

Na deze eerste wave, komen volgende, grotere waves met acties bedacht door de deelnemers zelf.

Samenvattend zal dit evenement uniek zijn in de zin dat het mensen betrekt op plaatsen in de hele wereld, die allemaal hetzelfde zullen doen in real-time en verbonden zullen zijn via onze website en andere online media. We vinden dat het gewoon fun zou zijn om eens zot te doen. We vinden glimlachen belangrijk en geloven dat mensen de dingen niet altijd te serieus moeten nemen :-).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2010 - 16:40

LEVENSGEVAARLIJK. Als je daarna begint te rijden en een witte vooruit krijgt moet ik er geen tekeningetje bij maken...

En dat tegen vandalisme klopt ook niet echt... kom er dan gewoon voor uit dat je voor vandalisme bent ;) Of ga die kansarme kinderen gewoon zelf helpen... Bij het rode kruis zoeken ze nog altijd vrijwilligers om monitor op een zomerkamp te spelen, heeft veel meer effect dan slacktivism.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Wezel

Wezel

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 17:12

Als je bij wijze van spreken met een spuitbus iets op de motorkap tekent, gaat er niets op de voorruit waaien en is het wel veilig. We zoeken een materiaalcombinatie die voldoende voldoet aan alle criteria. Opnieuw, we zijn tegen vandalisme. We willen zot doen, maar niet debiel.

Ik geloof wel dat je de actie "werk een auto bij" onder slacktivism kan plaatsen, goed opgemerkt. Het bredere concept van de grootste "Mexican wave" ooit kan op eender welke manier ingevuld worden (vb simpelweg foto's van zonsondergangen). Daarom gaan we de mensen ook laten kiezen, er zijn veel meer mogelijkheden dan "werk een auto bij".

Toeval dat je verwijst naar de Vakantiekampen van het Rode Kruis, want ik ga er zelf ieder jaar mee als moni sinds twee jaar. Het is geen toeval dat ik goede doelen rond kinderen wil steunen met dit project... Geef ons aub het voordeel van de twijfel ;-) (wat je eigenlijk wel lijkt te doen aangezien je de topic niet verwijdert, waarvoor mijn appreciatie)

Maar goed, nu wijk ik zelf af... Voorstellen voor materiaalkeuzes zijn welkom!

Wezel

Wezel

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2010 - 08:21

Kleine update:

We hadden het al eens getest op mijn eigen motorkap en bloem+water is echt geen optie, dat gaat helemaal niet makkelijk af :)

We gaan eens testen hoe het eruit ziet als je iets tekent met afgelengde tandpasta/scheerschuim, en of het er meteen af gaat met een rol WC-papier (die we erbij zouden zetten op elke auto).

Daarnaast is het ook een optie om ipv op motorkappen van auto's, op de stoep voor elke voordeur een smiley te tekenen. Als er maar het geringste idee van vandalisme is stappen we af van het auto-idee. Maar als we iets vinden dat op zich niet meer schade doet dan een flyer achter de spiegels... why not! :-)

Reacties nog steeds welkom.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 december 2010 - 10:51

Daarnaast is het ook een optie om ipv op motorkappen van auto's, op de stoep voor elke voordeur een smiley te tekenen. Als er maar het geringste idee van vandalisme is stappen we af van het auto-idee. Maar als we iets vinden dat op zich niet meer schade doet dan een flyer achter de spiegels... why not! :-)

Sorry van mijn eerdere reactie, maar ik ben van mening dat je alles moet doen om slacktivisme uit te roeien. ;) Maar voor een mede-moni maak ik wel een uitzondering.

Alles waar je mensen werk mee bezorgd om op te kuisen wordt als vandalisme bestempelt, vrees ik. (belletje trek, waterbalonnen, ...) Ook al voorzie je wc-papier.

Wel een ideetje, hier in Gent was er een actie die met hogedrukspuiten overal sjablonen neerzetten op de straten. Omdat ze technisch gezien kuisten ipv vuil te maken, was er niet veel tegen te doen.

Anders denk ik aan serpentinespuitdingen, gekleurde kleefband, inpaklinten om een strikje rond de auto te maken, ...
Of gewoon (stoep)krijtjes? Volgens mij gaat dat ook op auto's?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Wezel

Wezel

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2011 - 21:01

Geen probleem, ik begrijp dat het idee nogal bruut overkomt ;) Dat moeten we dus hard vermijden.

Interessant ivm de hogedrukspuiten. Als we iets konden tekenen met een reinigingsproduct, waren we al een hele stap verder. Op zich ligt scheerschuim er niet ver vanaf vind ik. Nu, opnieuw, het is de perceptie van mensen die telt.

We gaan een Facebookpagina lanceren waarop we een voorstel doen (voorlopig lijkt scheerschuim me de beste optie). Dan zien we hoe erop gereageerd wordt + of er betere ideeŽn komen.

Bedankt ook voor de andere ideeŽn!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures