Stoomproductie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Stoomproductie

Best Forum,

Kan iemand mij vertellen hoe ik van een stoomketel de stoomproductie kan berekenen.

Het betreft een ketel die werktmet circa 80 bar en wordt gebruikt om een stoomturbine aan te drijven.

Het hoge druk gedeelte van ketel bestaat uit: oververhitter 1, oververhitter 2, verdamper 1, verdamper 2, economiser 1 en economiser 2.

gegegevens mbt afmetingen, warmteoppervlak e.d. heb ik.

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoomproductie

Is dit een bestaande stoomketel? Kun je het dan niet gewoon aan de fabrikant vragen, of uit de documentatie/specificaties van de fabrikant halen?

Of is dit een stage-opdracht? Zo ja, heb je dan wel eens van Reynolds, Prandtl en Nusselt gehoord?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Stoomproductie

Beste Fred,

Het is inderdaad een bestaande ketel, en de gegevens die ik wil berekenen heb ik ook wel, sterker nog ik kan ze zo aflezen. Maar ik wil eens kijken of ik met een berekening op ongeveer dezelfde getallen kom.

Ik ben werkzaam in een energiecentrale en ik wil graag een berekening maken van de ketel.

Reynolds (getal) ken ik wel, Prandtl en Nusselt niet maar ik zal eens googlen.

alvast bedankt

Berichten: 22

Re: Stoomproductie

Waarschijnlijke is er wel iemand in die elektriciteit centrale die daar verstand van heeft. Ik denk dat het effectiever is om het gewoon aan die persoon te vragen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoomproductie

Om wat meer van warmteoverdracht te leren raad ik mensen gewoonlijk aan dit vrij downloadbare boek aan. Is overigens best pittig.

Wat voor stoomketel is het eigenlijk?

Een HRSG achter een gasturbine, of een poederkool gestookte ketel?

In het laatste geval heb je te maken met veel straling naar de membraanwand en dat is in dit geval niet eenvoudig te berekenen.

In beide gevallen heb je te maken met pijpen die aan de rookgaszijde uitgerust zijn met vinnen en/of stubs waarvoor in dat boek geen formules staan. Je moet dan googlen naar "Briggs and Young" voor een bruikbare correlatie.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Stoomproductie

Beste,

De kennis is op de centrale helaas niet in huis.

Het betreft een afgassenketel waar een gasturbine voor zit.

mvg

Reageer