Polen en evenaren bij polyhedra

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 199

Polen en evenaren bij polyhedra

Ik zit te werken aan mijn PWS en omschrijf hoe je bij een bolvormige tessellatie {3,5} een evenaar vind. Ik gebruik daarbij de icosa-hedron {3,5} omdat deze twee veel gemeen hebben. Nu zijn hier twee polen, een Petrie polygon en de bijbehoorde evenaar makelijk aan te wijzen. De dodeca-hedron {5,3} kent echter ook zo'n Petrie polygon in het midden, maar die zit niet precies tussen twee punten, maar tussen twee vlakken.

Ik wil graag algemeen noteren dat elk polair regelmatig polyhedron de helft van het aantal punten aan evenaren heeft.

De vraag is hoe de 'polen' van een regelmatig polyhedron gedefineert zijn. Mogen twee polen ook twee evenwijdige polygonen/vlakken zijn of moeten polen altijd punten zijn? Heeft een dodeca-hedron {5,3} een evenaar en wat zijn de polen dan? Bestaat de evenaar dan uit een regelmatig deca-gon {10}?

P.s. Het tetra-hedron {3,3} is wel apolair voor zover ik weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Polen en evenaren bij polyhedra

De 'noord'pool van een n-dimensionale polyedron zou je kunnen definiëren als het zwaartepunt van één van de 'zijvlakken' of als één van de hoekpunten.

De zuidpool staat dan diametraal tegenover je gekozen noordpool.

(De tetraeder doet hier moeilijk.)

Bij de genoemde keus is het de vraag, of de evenaar samenvalt met een aantal ribben. Bij de icosaedron {3,5} en zijn 'broertje' de dodecaedron {5,3} is dat niet zo. Bij de octaeder wel.

Berichten: 199

Re: Polen en evenaren bij polyhedra

Oke bedankt! Gewoon het middelpunt/zwaartepunt van het vlak als pool dus. Dan kan mijn generalisatie gebruikt worden.

Reageer