Welke studie past bij mijn interesses?

Reageer
Berichten: 213

Welke studie past bij mijn interesses?

Hallo,

ik ben al een tijdje bezig om een studie te vinden die echt goed bij me past, maar ik ben er nog steeds niet uit. Ik zit nu in 6 vwo, en de béta-vakken trekken mij nog steeds erg aan. Ik heb al vele studiekeuzetest ingevuld, maar elke keer komt er wat anders uit. Ik wil een studie waarin zowel je medische als technische kennis combineerd. Ook lijkt het me leuk om in de medische sector dingen te ontwerpen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan een kunstknie!

Kort gezegd vind ik dus de volgende dingen interessant:

- medische sector

- technische sector

- ontwerpen

- menselijk lichaam (ook operaties)

Ik zoek een studie die hierbij past, en ik denk dat biomedische technologie hier aardig op aansluit. Toch denk ik dat er nog genoeg andere studies zijn, maar die ben ik waarschijnlijk nog nooit tegen gekomen. Weten jullie nog studies die op mijn interesses aansluiten (HBO/WO)?

ps. als er iemand biomedische technologie studeert: Is het een zware studie? (aangezien ik nu al veel voor school moet doen)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Welke studie past bij mijn interesses?

Ik denk eigenlijk dat biomedische dan spot on is. Je hebt meestal wel verschillende manieren om daar te komen, vanuit verschillende kanten.

In Gent kun je bijvoorbeeld vanuit burgerlijk ingenieur komen, met een sterke technische kant, vanuit de geneeskunde met een menselijke kant. Maar ook nog vanuit biochemische of zelfs dierengeneeskunde.

Dus waarschijnlijk kun je door zo te kiezen dan nog zelf je moeilijkheid wat regelen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Welke studie past bij mijn interesses?

Life Science Technology?

Ik weet niet precies wat het is, maar een oud klasgenoot van VWO is dat gaan doen.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar in Groningen kun je de opleiding volgen aan de Rijks Universiteit Groningn. (RUG)

Die hebben een filmpje gemaakt voor studiekiezers.

http://www.rug.nl/biologie/_shared/media/2...ienceTechnology

Groeten Friso

Berichten: 6

Re: Welke studie past bij mijn interesses?

Hoi Lisette,

Zelf studeer ik industrieel ontwerpen, een studie die leuk en vrij breed is. Gaandeweg kwam ik erachter dat ik geinteresseerd ben in ergonomische en biomedische aspecten. In het derde jaar mag je een minor kiezen: een stukje van een andere studie. Ik heb toen voor biomedische technologie gekozen, dit is me erg goed bevallen!

Nu voer ik mijn bachelor eindopdracht uit bij een bedrijf, op het gebied van patienten-tilliften.

En inmiddels ben ik erachter gekomen dat de studie zo breed is, dat het vrij goed aansluit op eventueel een andere master, bijvoorbeeld biomedische technologie! En het is zelfs nog een optie voor mij om twee masters in drie jaar te doen: zowel product ontwerpen als biomedisch ;)

Ik vind mijn opleiding erg geschikt als je onderweg nog een beetje moet ontdekken welke richting je wilt, of waar je zelf de nadruk op wil leggen. Ieder kan zich op een eigen manier onderscheiden. Intussen leer je tekenen, wiskunde, natuurkunde, ontwerpproces, 3D-modelleren...van alles eigenlijk!

Het klinkt alsof jij al een goed idee hebt van wat je wilt, in mijn ogen kun je op verschillende manieren je doel bereiken.

Je zou bijvoorbeeld ook eerst de bachelor biomedische technologie kunnen doen en je daarbij orienteren op product ontwerpen, door daarvan de minor te doen.

Ik hoop dat dit helpt bij je keuze! Veel succes alvast met examens!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Welke studie past bij mijn interesses?

Persoonlijk denk ik dat je de verkeerde vraag stelt. Ik heb het al vaker gezegd en zal het vast nog vaker zeggen, maar je studie is nog geen 10% van de tijd die je aan het werk zal zijn. Derhalve kan je jezelf beter de vraag stellen welk beroep je later zou willen beoefenen en daar je studie vervolgens op kiezen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: Welke studie past bij mijn interesses?

(...) je studie is nog geen 10% van de tijd die je aan het werk zal zijn. Derhalve kan je jezelf beter de vraag stellen welk beroep je later zou willen beoefenen en daar je studie vervolgens op kiezen.
Dat klopt, maar je moet natuurlijk wel voldoende gemotiveerd zijn om je studie af te ronden. De (technische) studies duren meestal toch minstens 5 jaar. En vaak is het onderwijs toch wel op de praktijk gericht, met projecten, stages e.d.

Hoewel dit per universitaire studie natuurlijk verschilt.

Ik denk dus dat als je een leuke studie kiest, en het leuk blijft vinden, je ook een leuke baan zult vinden.

Maar in je studententijd leer je in allerlei opzichten nog heel veel bij, ook over jezelf als persoon, dus ik kan mij voorstellen dat je nu nog niet weet wat je de rest van je leven wilt doen!

Maar natuurlijk wel het grote geheel in het oog houden en even kijken hoe het met de arbeidsmarkt zit ;)

Berichten: 164

Re: Welke studie past bij mijn interesses?

Biomedische Technologie zou ik in de 4 woorden omschrijven die jij gebruikt... ^^ Echter het niveau schiet wel flink omhoog op de universiteit in verhouding tot het VWO. Ik weet niet wat jij omschrijft als veel, maar als je met heel veel moeite een 6'je staat voor de betavakken dat raad ik het je af op het WO (BMT dan). Als je gewoon 7's en 8'en haalt is het waarschijnlijk wel goed te doen ;) .

Reageer