[mechanica - statica] evenwicht van starre lichamen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[mechanica - statica] evenwicht van starre lichamen

Ik kreeg de volgende vraag:

Een L-profiel is scharnierend opgesteld in het punt C. Tussen de punten A en B is er een kabel gespannen die over een wrijvingsloos wieltje in D gaat. In het punt B van het profiel werkt er een horizontale kracht Q met een grootte van 12 N. In het punt A werkt er een verticale kracht P met een grootte van 85 N. De hoogte H, van het L-profiel, bedraagt 2 m en de lengte L is 8 m groot. Bereken de grootte van de reactiekracht, in Newton, in het scharnierpunt C.

Afbeelding

Ik zou denken dat ik kracht P - Q mag doen omdat ze verbonden zijn via een touw en dan zou ik dus C = P-Q als uitkomst hebben. Helaas is het antwoord 100.33 N.

Normaal als het touw er niet zou zijn zou ik dit doen:

Cx - Q = 0

Cy - P = 0

Ik snap niet goed wat ik met het verbindingstouw moet aanvangen , iemand enig idee?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [mechanica - statica] evenwicht van starre lichamen

Ik snap niet goed wat ik met het verbindingstouw moet aanvangen , iemand enig idee?
Bij A en B werkt dezelfde spankracht.

Denk aan de momentenwet.

Berichten: 13

Re: [mechanica - statica] evenwicht van starre lichamen

thermo1945 schreef:Bij A en B werkt dezelfde spankracht.

Denk aan de momentenwet.
(X-P)8 = (X-Q)2

Dan bekom ik X is 105,333 , dus niet (helemaal) juist?

Ook vind ik het vreemd dat we de momentwet zouden moeten gebruiken aangezien we die (nog) niet in de theorie gezien hebben?

Re: [mechanica - statica] evenwicht van starre lichamen

Jouw antwoord is juist, maar wat je nu gevonden hebt is de spankracht in het touw. Vervolgens moet je krachtenevenwicht toepassen.

Berichten: 13

Re: [mechanica - statica] evenwicht van starre lichamen

Jouw antwoord is juist, maar wat je nu gevonden hebt is de spankracht in het touw. Vervolgens moet je krachtenevenwicht toepassen.
Maar hoe moet ik die spankracht dan tekenen? want het touw loopt zowel in de x als de y richting?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [mechanica - statica] evenwicht van starre lichamen

Maar hoe moet ik die spankracht dan tekenen?
Bij B naar rechts, bij A omhoog.

Berichten: 13

Re: [mechanica - statica] evenwicht van starre lichamen

Bij B naar rechts, bij A omhoog.
Dus dan zou je , Cx = 105 - 12 en Cy = 105 - 85 ? Dan is de totale kracht in C toch slechts 95 N?

Re: [mechanica - statica] evenwicht van starre lichamen

Spankracht is niet 105,33 maar 109,33. Als je dan je berekening nogmaals doet, met 109,33-12 en 109,33-85, en je doet pythagoras, dan krijg je 100.33.

Berichten: 13

Re: [mechanica - statica] evenwicht van starre lichamen

Bedankt voor jullie hulp!

Reageer