De 5e dimensie

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Berichten: 7

De 5e dimensie

hallo

op dit moment ben ik een beetje aan het lezen over de 11 dimensies, maar ik loop vast op de vijfde, namelijk:

kan de 5e dimensie bestaan zonder waarnemer?
:)

Berichten: 624

Re: De 5e dimensie

vanbo007 schreef:hallo

op dit moment ben ik een beetje aan het lezen over de 11 dimensies, maar ik loop vast op de vijfde, namelijk:

kan de 5e dimensie bestaan zonder waarnemer?
Hier is geen fatsoenlijk antwoord op te geven als je niet wat specifieker je vraag formuleert.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: De 5e dimensie

kan de 5e dimensie bestaan zonder waarnemer?
Ik heb al moeite met vier ruimtedimensies! Ik denk, dat ik daar al niets van kan waarnemen, laat staan vijf.

Ik veronderstel, dat onze medemensen dat ook niet kunnen.

Misschien zijn er bepaalde verschijnselen die met vier of vijf ruimtedimensies verklaard kunnen worden.

Als er ruimte- en tijddimensies bestaan, kunnen bij hogere dimensies wel andersoortige dimensies 'aanwezig zijn'.

Ik besef, dat ik je niet echt heb geholpen maar wellicht heb ik je toch een andere kijk op de zaak gegeven.

Berichten: 254

Re: De 5e dimensie

vanbo007 schreef:hallo

op dit moment ben ik een beetje aan het lezen over de 11 dimensies, maar ik loop vast op de vijfde, namelijk:

kan de 5e dimensie bestaan zonder waarnemer?
Goh, zonder waarnemer... Als er een 5e dimensie bestaat, dan zouden we de effecten kunnen waarnemen als de energieën waarop we kijken hoog genoeg zouden zijn. Vb.Stel nu dat de coordinaatwaarden van de 5e dimensie zich bevindt op een cirkel met straal L met L<<<. Dus de coordinaten van de 5e dimensie kunnen waarden van 0 tot 2*pi*L aannemen. De energie die hiermee gepaard gaat is van de orde 1/L >>>. Als we dan de Klein Gordonvergelijking in 5 dimensies opschrijven, en dimensionele reductie uitvoeren, dan krijgen we in de Fourrierruimte vb. dat deeltjes een extra massabijdrage krijgen van de orde k²/L². Dus we krijgen voor een deeltje met massa m in 4 dimensies, oneindig veel deeltjes met massa m + k²/L². Voor het golfgetal k = 0, krijgen we het oorspronkelijke deeltje terug. Dit is het idee rond Kaluza - Klein en dimensionele reductie.

He komt er dus vooral op neer hoge energieën te kunnen halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: De 5e dimensie

(tijdelijk) gesloten voor overleg door het moderatorteam.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten