Springen naar inhoud

De 5e dimensie

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

vanbo007

vanbo007

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2011 - 00:54

hallo

op dit moment ben ik een beetje aan het lezen over de 11 dimensies, maar ik loop vast op de vijfde, namelijk:

kan de 5e dimensie bestaan zonder waarnemer?
:)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2011 - 11:27

hallo

op dit moment ben ik een beetje aan het lezen over de 11 dimensies, maar ik loop vast op de vijfde, namelijk:

Hier is geen fatsoenlijk antwoord op te geven als je niet wat specifieker je vraag formuleert.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 januari 2011 - 11:46

Ik heb al moeite met vier ruimtedimensies! Ik denk, dat ik daar al niets van kan waarnemen, laat staan vijf.
Ik veronderstel, dat onze medemensen dat ook niet kunnen.
Misschien zijn er bepaalde verschijnselen die met vier of vijf ruimtedimensies verklaard kunnen worden.

Als er ruimte- en tijddimensies bestaan, kunnen bij hogere dimensies wel andersoortige dimensies 'aanwezig zijn'.
Ik besef, dat ik je niet echt heb geholpen maar wellicht heb ik je toch een andere kijk op de zaak gegeven.

Veranderd door thermo1945, 03 januari 2011 - 11:54

aestu

aestu

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2011 - 13:46

hallo

Goh, zonder waarnemer... Als er een 5e dimensie bestaat, dan zouden we de effecten kunnen waarnemen als de energieŽn waarop we kijken hoog genoeg zouden zijn. Vb.Stel nu dat de coordinaatwaarden van de 5e dimensie zich bevindt op een cirkel met straal L met L<<<. Dus de coordinaten van de 5e dimensie kunnen waarden van 0 tot 2*pi*L aannemen. De energie die hiermee gepaard gaat is van de orde 1/L >>>. Als we dan de Klein Gordonvergelijking in 5 dimensies opschrijven, en dimensionele reductie uitvoeren, dan krijgen we in de Fourrierruimte vb. dat deeltjes een extra massabijdrage krijgen van de orde k≤/L≤. Dus we krijgen voor een deeltje met massa m in 4 dimensies, oneindig veel deeltjes met massa m + k≤/L≤. Voor het golfgetal k = 0, krijgen we het oorspronkelijke deeltje terug. Dit is het idee rond Kaluza - Klein en dimensionele reductie.
He komt er dus vooral op neer hoge energieŽn te kunnen halen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 januari 2011 - 23:10

(tijdelijk) gesloten voor overleg door het moderatorteam.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures