Springen naar inhoud

Berekening snelheid

• Log in om te kunnen reageren

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2011 - 18:55

ik wil volgende oefening door iemand laten controleren omdat ik denk dat ze fout.(indien ze fout is zal ik mijn berekeningen even uitschrijven)

"een hockeyspeler slaat zijn puck op een zodanige manier dat de puck op zijn hoogste punt net een muur van 2.80 m hoogte "streelt". Zoek de beginsnelheid v0, de x en y-componenten ervan, de hoek die de beginsnelheid maakt met de horizontale, en de tijd om de muur te bereiken. De horizontale afstand tot de muur bedraagt 12 m."

mijn uitkomsten:

v0 = 15.88 m/s
v0y = 3.61 m/s
v0x = 15.46 m/s
hoek = 13.13°
tijd= 0.76 s

Weet er niemand een tip om zo oefeningen van die soort op te lossen want ik zit altijd te prutsen bij zulke?

bedankt,

yvesvdv

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 03 januari 2011 - 19:19

Ziet er goed uit hoor. De enige methode is om de bew. verg. op te stellen en op te lossen. In de bew. verg. in x-richting vrijwel altijd alleen Vo.t, in y-richting Vo.t-0.5.g.t^2. Hoek=arctan(Vy/Vx)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2011 - 19:22

je tijd klopt, maar je v0y niet. met 3,61 m/s startsnelheid wordt de gemiddelde verticale snelheid tot eht hoogste punt slechts 1,8 m/s . In de correct berekende 0,76 s komt de puck dan maar tot een hoogte van 1,36 m.

Je hebt een verticale beginsnelheid van ruim 7 m/s nodig, daar moet je de fout zoeken.

v0x is wel correct, en je werksysteem om aan de diagonale snelheid en de "lanceer"hoek te komen ook. (alleen zijn de uitkomsten niet correct omdat je daar die foutieve v0y in verwerkt).

IN het algemeen, je splitst in ieder geval al netjes de beweging in een horizontale en een verticale component. Behalve consequent werken vallen er verder weinig tips te geven. Waar je precies mee begint en hoe je welke formule toepast hangt helemaal af van wat je gegeven krijgt en wát er gevraagd wordt.

Laat eens zien hoe je die v0y bepaalde?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures