De zwakkekracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

De zwakkekracht

Ik zie vaak tabellen met vergelijkingen waarin staat hoe sterk de 4 verschillende krachten zijn.

Dan is de sterkekracht de sterktste deze vindt plaats tussen quarks en een beetje daar buiten. om protonen en neutreunen aan elkaar te binden.

Daarna heb je de Electromagnetische kracht deze werkt tussen geladen deeltjes en zo. Met fotonen

en de zwakste is de zwaartekracht deze werkt over alle massa die we hebben.

maar

Omdat de zwakkekracht ook staat aangegeven in deze tabellen vraag ik af hoe deze aan trekken of afstoten en tussen wat voor deeltjes.

Moet ik hier denken aan de electrozwakke kracht in het antwoord?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: De zwakkekracht

Ik weet niet precies wat je vraag is Antoon. De zwakke kracht is de kracht die je voornamelijk ziet in Beta verval. Het heeft vooral effect op leptonen en quarks, dmv de zwakke kracht kunnen ze smaak, electrische lading, energie en massa uitwisselen. Daarnaast is het op zwaartekracht na (welke verwaarloosbaar is) de enige kracht die op neutrino's werkt.

Maar is dat je vraag?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: De zwakkekracht

Ja dat ze een belangrijke rol spelen met deeltjes verval enzo weet ik maar er staat aan gegeven dat ze ook een bepaalde sterke hebben.

Dus net als zwaartekracht dat de kracht ergens voor zorgt om aantrekken en/of afstoting te veroorzaken. en dan is mijn vraag tussen welke deeltjes kan deze kracht aan trekking en/of afstoting veroorzaken?

dus, maak het rijtje af:

Zwaartekracht - deeltjes met massa

Electromagnetische kracht - (magnetisch of electrisch)geladen deeltjes

Sterke kracht - Kleur geladen deeltjes(quarks) (zeg ik dat goed?)

Zwakke kracht - "?"

wat moet er op de plek van het vraak teken komen te staan ?

snap je?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: De zwakkekracht

Misschien worden er de Vanderwaals-bindingen bedoeld? Dat zijn de elektronen die als een soort lijm twee kernen bij elkaar duwen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: De zwakkekracht

Gaat dit door middel van de zwakke kracht?interrestant, kun je me vertellen hoe dit precies te werk gaat? Want electronen horen elkaar aftestoten zou ik denken

op wikipedia kan ik niet het juiste vinden over electronen paren.

Berichten: 200

Re: De zwakkekracht

De zwakke wisselwerking bestaat tussen quarks en leptonen. Alle deeltjes dus eigenlijk, behalve de overdragers zelf.

Op

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...ces/funfor.html

is er vrij veel info over te vinden.

Literatuur: Griffiths, Introduction to elementary particles

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: De zwakkekracht

Een elektron duwt de kernen van twee of meer atomen bijeen en vormt zo moleculen. Dat gebeurt door aantrekking van positieve kernen en negatieve elektronen. Maar de Vanderwaalsbindingen zijn erg zwak.

Niet ieder elektron kan binden! Je mag de golffuncties van de elektronen optellen of aftrekken. Bij het optellen is de kans dat de elektron ertussen zit groot, bij aftrekken dus niet.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: De zwakkekracht

De dragers van de zwakke kernkracht zijn de W- en Z-bosonen (zie http://en.wikipedia.org/wiki/W_and_Z_bosons ). W-bosonen dragen lading over, en Z-bosonen dragen impuls over. De zwakke kernkracht werkt tussen alle quarks en leptonen. Vanwege de hoge massa van de W- en Z-bosonen is hun levensduur erg kort, en is daardoor de reikwijdte van de zwakke kernkracht zeer kort: ongeveer 1/1000ste van de diameter van een gemiddelde atoomkern.

Ik weet verder bitter weinig over deze kracht: alles wat hierboven staat is gewoon geherkauwd van wikipedia. :shock: Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Weak_interaction voor meer info.

Het is ietwat onbevredigend om als enige toelichting op de zwakke kernkracht vaak te moeten lezen 'zorgt voor beta-verval'. Dat is net zoiets als over de electromagnetiche kracht zeggen dat die 'voor fotonen zorgt'.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: De zwakkekracht

tot zover informatie die ik al wist.

Revelation ik snap je verhaal niet goed, wat heeft het temaken met de zwakke kracht.

die de tabel die bruce gaf staat aangegeven dat de zwakkekracht ook een "kracht heeft" maar wanneer trekt deze dan aan en stoof deze af?

Want ik ken hem alleen maar als tijdelijke lading drager en daarmee als "bemiddelaar" tussen verval van fundamentele deeltjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: De zwakkekracht

Sorry, ik dacht dat er iets anders bedoeld werd met zwakke kracht.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: De zwakkekracht

Ik probeer het rijtje uittebbrijden voor meer duidelijkheid

maak het rijtje af:

Zwaartekracht - <aantrekking> "deeltjes met massa"

Electromagnetische kracht - <aantrekking en afstoting>"(magnetisch of electrisch)geladen deeltjes"

Sterke kracht - <aantrekking> "Kleur geladen deeltjes(quarks)" (zeg ik dat goed?)

Zwakke kracht -<aantrekking?afstoting?> "quarks en leptonen"

De zwakkekernkracht (sorry) moet ook met een bepaalde kracht dingen aantrekken en afstoten. maar hoe komt het dat ik daar nog nooit van heb gehoort? en stoot deze kacht af of trekt deze aan? of beide?

Ik kom op het idee dat ze ook met een bepaalde kracht interactie ondergaan omdat ze vaak in tabellen (zo als die van bruce) staan aangegeven met een relatieve sterke.

Berichten: 200

Re: De zwakkekracht

De naam "kracht" is in sommige gevallen misschien ietwat misleidend. Ik denk dat je beter kan spreken over wisselwerking. Bij elke wisselwerking worden deeltjes uitgewisseld met als gevolg dat deeltjes elkaar afstoten of aantrekken. Bij de zwakke kernkracht heb je bijvoorbeeld twee elektronen die een Z0 deeltje uitwisselen en dan weer uit elkaar gaan. (het Feynmann diagram staat ergens op http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/forces/funfor.html#c5 ://http://hyperphysics.phy-astr.gsu.ed...unfor.html#c5). Deze interactie kan je dus zien als twee elektronen die elkaar afstoten, maaar dan d.m.v de zwakke kernkracht. Dit is echter moeilijk op te merken omdat de ook afstotende elektromagnetische kracht veel sterker is.

Re: De zwakkekracht

leuke link alleen moet ik nog veel nazoeken

http://www.phys.uu.nl/~wwwpmn/feynmanapple...diagrammen.html

kun je diagrammen zelf invullen en laten testen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: De zwakkekracht

dat is wel een heel intressante link, dankje wel, Het gaf het antwoord wat ik wilde weten(denk ik )

De zwakke kracht, zorgt ook gewoon voor afstoting tussen electronen, alleen "valt hij niet op" omdat hij zo zwak is, en omdat hij op zeer kleine schaal plaats vindt.

En dit gebeurt dan met zo'n Z-boson? en deze heeft dan geen massa?

Reageer