Intel core 2 quad 74 graden

Moderator: Jan van de Velde

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 32

Intel core 2 quad 74 graden

Hallo allemaal,

Ben begonnen met Boinc en heb me wat ingelezen in Boinc en Folding en las ook een stukje over de teperatuur van je processor.
Een processor die steeds op 100 % draait wordt warmer dan bij normaal gebruik. Is je computer een beetje ondergeventileerd, of loopt je kast vol met stof, of is de koeling om nog een of andere reden niet zoals het zou moeten, dan heb je dus het risico dat je processor te warm wordt. Dat is er niet goed voor. Ben je niet zeker van je zaak: meer
Daarom heb ik SpeedFan gedownload om eens te kijken hoe warm mijn processor eigenlijk is. Toen het SpeedFan geïnstalleerd was zag ik dat de maximale temperatuur 74 graden is. Dus ben gaan kijken hoe warm een processor mag zijn en zag temperaturen uiteenlopend van 60 tot 100 graden. Maar mijn eigen proseccor: Intel Core 2 Quad CPU Q8200 kon ik de maximale temperatuur niet vinden.

Dus mijn vraag is zijn deze temperaturen te hoog voor een Intel Core 2 Quad CPU Q8200?
q8200.png
q8200.png (29.51 KiB) 563 keer bekeken
Mvg,

Simon
Ik was een jaar of 11, toen er werd verteld de wereld draait om kennis en alles wat je wil bepaal je zelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Intel core 2 quad 74 graden

Deze link zegt dat de maximum temperatuur voor jouw processor 71,4 C is. Jij zit hier dus boven. Ik raad je aan om je pc eens grondig van stof te ontdoen, en misschien BOINC wat minder processor kracht laten gebruiken.

Voor dit laatste open je de BOINCmanager, en zorg je ervoor dat hij in geavanceerde stand staat. Dan Geavanceerd --> Lokale voorkeuren, en hier kun je instellen hoeveel BOINC van je CPU tijd mag gebruiken.

Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: Intel core 2 quad 74 graden

Korot schreef:Deze link zegt dat de maximum temperatuur voor jouw processor 71,4 C is. Jij zit hier dus boven. Ik raad je aan om je pc eens grondig van stof te ontdoen, en misschien BOINC wat minder processor kracht laten gebruiken.

Voor dit laatste open je de BOINCmanager, en zorg je ervoor dat hij in geavanceerde stand staat. Dan Geavanceerd --> Lokale voorkeuren, en hier kun je instellen hoeveel BOINC van je CPU tijd mag gebruiken.

Groet,

Korot
Bedankt!

Schoongemaakt had ik al en dat scheelde ongeveer 2 graden, maar hij bleef hoog heb nu Boinc minder van de processor laten gebruiken en de temperatuur daalt al een beetje. Ben benieuwd hoe warm die morgen word.

Mvg,

Simon
Ik was een jaar of 11, toen er werd verteld de wereld draait om kennis en alles wat je wil bepaal je zelf.

Berichten: 422

Re: Intel core 2 quad 74 graden

Naar mijn mening is dit niet zo'n probleem. De maximum temperatuur die Korot aangeeft, is de TCaseMax. Dit is de temperatuur die de cpu aan de buitenkant (extern) mag hebben om optimaal te functioneren. SpeedFan meet hier echter de interne temperatuur van 2 cores. Het verschil tussen intern en extern kan al gauw 10-15° bedragen, afhankelijk van de koeling.

De Tjunction (of TjunctionMax) stelt de echte maximale temperatuur voor de cores voor, voor de hele Q8000 serie is dit 100°. Zorg er gewoon voor dat je steeds een veilige marge houdt tussen de temperatuur van je cpu-cores en Tjunction. Volgens mij is een marge van 20° al behoorlijk veilig. Dus ervoor zorgen dat je cores nooit de 80° overschrijden, is in mijn ogen ruim voldoende. Zie ook:
There are two more important values that have to be taken into account:

TCaseMax: This value stands for the maximum temperature at the dead-center at the top of the processor core or the IHS which will ensure 100% stability and safety.

Tjunction (or TjunctionMax): This value stands for the maximum temperature at the junction between the processor die and the PCB it sits on, this is usually much higher than the TCaseMax value.

It is important not to confuse these two when reading the DTS temperature. If the DTS registers a temperature higher than TCaseMax, that doesn't mean the CPU is in danger, as the TCaseMax stands for the highest external temperature the CPU can take. On the other hand, when your chip reaches the Tjunction then you should start to worry, as that is a temperature you wouldn't want your CPU to cross.
Met dit programma kun je netjes in het oog houden hoever je cores nog van de Tjunction af zitten.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Reageer