Dna-onderzoek, vraag!

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Dna-onderzoek, vraag!

Beste mensen,

Ik zou graag willen weten hoe DNA-onderzoek precies te werk gaat, dan heb ik het over genomics-onderzoek. Dus waarbij wordt gekeken naar mutaties in bepaalde genen die daardoor de eigenschappen krijgen voor kankercellen.

Ik heb geen idee meer hoe dat onderzoek precies gaat en ik moet het stap voor stap weten en kan het nergens vinden.

Eerst moet je bij het DNA kunnen en worden de cellen kapot gemaakt, toch?

Vervolgens wordt er pure alcohol bij de kapotte cellen gegooid en dan scheidt het DNA zich als witte draden van de rest van de cel...

Daarna weet ik het helaas niet meer. Ik zou heel dankbaar zijn als iemand hier mij meer informatie kan verschaffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna-onderzoek, vraag!

Wil je weten hoe DNA uit cellen wordt geïsoleerd of wil je weten hoe bijvoorbeeld een PCR werkt?

In praktijk is de methode met alcohol vaak vervangen door een kitje met kolommetjes, zie bijvoorbeeld: QIAGEN's kitjes voor isolatie van plasmides uit bijvoorbeeld bacteriën.

Als je een beter/specifieker antwoord wil, zal je een betere vraag moeten stellen denk ik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 16

Re: Dna-onderzoek, vraag!

Mrtn schreef:Wil je weten hoe DNA uit cellen wordt geïsoleerd of wil je weten hoe bijvoorbeeld een PCR werkt?

In praktijk is de methode met alcohol vaak vervangen door een kitje met kolommetjes, zie bijvoorbeeld: QIAGEN's kitjes voor isolatie van plasmides uit bijvoorbeeld bacteriën.

Als je een beter/specifieker antwoord wil, zal je een betere vraag moeten stellen denk ik.
Sorry, ik wilde eigenlijk het hele proces sowieso ongeveer weten, de precieze stappen kan ik misschien zelf wel proberen uit te zoeken. Eerst DNA-isolatie dmv kapotmaken, zout en ethanol en dan kopiëren bij PCR. Maar wat gebeurt er daarna?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna-onderzoek, vraag!

Jamaar wat wil je nou precies weten dan? Hoe je een mutatie kan vinden?

..daar zijn nogal wat verschillende manieren voor. Begin [ulr=http://en.wikipedia.org/wiki/Single-nuc ... lymorphism]hier[/url] eens.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 296

Re: Dna-onderzoek, vraag!

Zoals gezegd zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar om een idee te geven het principe van micro-array DNA-onderzoek.

Komt er kort gezegd op neer dat het test-DNA en normaal controle-DNA gefragmenteerd worden en van een fluorescerende kleurstof worden voorzien (vaak rood voor het test-DNA, groen voor het controle-DNA). Vervolgens worden de DNA-fragmenten van de twee groepen in gelijke hoeveelheid/concentratie op een chip met complementaire stukken DNA gebracht en zal hybridisatie (vachthechten DNA-fragment aan complementaire DNA-sequentie) optreden. Is ergens in het test-DNA bijvoorbeeld een deletie, dan zal van die specifieke plaats op de chip enkel groene (controle-DNA) straling afkomstig zijn. Door van al de onderzochte plekken op de chip een (vaak logaritmische) verhouding te bepalen, kan iets gezegd worden over de verschillen van het test-DNA t.o.v. het controle-DNA. Is de ratio overal gelijk, dan verschilt het test-DNA qua materiaal (!) niet van het controle-DNA. Inversie/translocatie/etc. is echter nog steeds mogelijk (voor dergelijke afwijkingen zijn weer andere tests).

Niet dat de vraag nu over micro-array-techniek ging, maar het is een subtiele manier in de geneeskunde om defecten in genetisch materiaal op te sporen en het illustreert ongeveer hoe dit type onderzoek in het algemeen in zijn werk gaat. Vaak zijn dit soort onderzoeken iets in deze sfeer.

Berichten: 16

Re: Dna-onderzoek, vraag!

Heel erg bedankt allebei!
PhilipVoets schreef:Zoals gezegd zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar om een idee te geven het principe van micro-array DNA-onderzoek.

Komt er kort gezegd op neer dat het test-DNA en normaal controle-DNA gefragmenteerd worden en van een fluorescerende kleurstof worden voorzien (vaak rood voor het test-DNA, groen voor het controle-DNA). Vervolgens worden de DNA-fragmenten van de twee groepen in gelijke hoeveelheid/concentratie op een chip met complementaire stukken DNA gebracht en zal hybridisatie (vachthechten DNA-fragment aan complementaire DNA-sequentie) optreden. Is ergens in het test-DNA bijvoorbeeld een deletie, dan zal van die specifieke plaats op de chip enkel groene (controle-DNA) straling afkomstig zijn. Door van al de onderzochte plekken op de chip een (vaak logaritmische) verhouding te bepalen, kan iets gezegd worden over de verschillen van het test-DNA t.o.v. het controle-DNA. Is de ratio overal gelijk, dan verschilt het test-DNA qua materiaal (!) niet van het controle-DNA. Inversie/translocatie/etc. is echter nog steeds mogelijk (voor dergelijke afwijkingen zijn weer andere tests).

Niet dat de vraag nu over micro-array-techniek ging, maar het is een subtiele manier in de geneeskunde om defecten in genetisch materiaal op te sporen en het illustreert ongeveer hoe dit type onderzoek in het algemeen in zijn werk gaat. Vaak zijn dit soort onderzoeken iets in deze sfeer.
Aha, ik begrijp het. Maar wordt zowel het test-DNA als het controle-DNA van 1 persoon gebruikt? En dan uit verschillende cellen?

Als de mutatie geërfd is, zal het in alle cellen zitten..

Berichten: 296

Re: Dna-onderzoek, vraag!

Maddo schreef:Aha, ik begrijp het. Maar wordt zowel het test-DNA als het controle-DNA van 1 persoon gebruikt? En dan uit verschillende cellen?

Als de mutatie geërfd is, zal het in alle cellen zitten..
En daarmee geef je zelf al antwoord op de vraag ;) 'Gezond' DNA dus (Y)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna-onderzoek, vraag!

Goedkopere, simpelere technieken zoals sequencen of RFLP zijn een stuk gangbaarder, vooral vanwege de relatief hoge kosten en complexe interpretatie (statistiek) van arrays.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 296

Re: Dna-onderzoek, vraag!

Mee eens, maar even los van de vraag welk onderzoek het meest gangbaar is, was mijn reactie meer bedoeld ter illustratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna-onderzoek, vraag!

Daar zal TS zeker mee geholpen zijn ;)

Mijn reactie was vooral bedoeld om wat meer toegankelijke technieken te noemen, als we toch die kant op gaan. TS weet niet veel van het onderwerp zo te zien en dan is een RFLP wat gemakkelijker te volgen.

Maddo, snap je deze technieken?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer