Trillingen: oefeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Trillingen: oefeningen

Ik krijg deze 2 oefeningen maar niet onder de knie..

A) een massa is bevestigd aan een veer en een schokdemper. Na elke trilling is de hoogte van de uitwijking 2% kleiner dan de vorige. Bepaal de demping in % van de kritische demping. Veronderstel dat de demping zwak is. (antwoord: 0,322%)

Ik denk dat het moet met de formule A=A0*e^(-b/2m)t

maar verder weet ik het niet. (t is toch onbekende nog..)

B)Een massa hangt aan een veer die 2cm wordt uitgerekt door het gewicht van de massa. Onderwerpt men de massa aan een kracht F= 5cos(20t), dan gaat ze trillen met een amplitude van 1cm, bepaal de massa. (antwoord: 5,52kg)

ik dacht eerst te berekenen dat: mg = kx²/2 met x= 2cm, maar k is niet bekend, dus ik heb niet echt een idee om deze te berekenen..

Wie kan me even een handje toesteken?

Alvast bedankt!

Melodie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Trillingen: oefeningen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: Trillingen: oefeningen

Bij opgave B krijg je te maken met resonantie omdat je exciteert met een oplossing van het homogene deel van de algemene oplossing. Als je de algemene oplossing vindt dan komt daar nog een (met de tijd) onbegrensde term bij. Dan kan je de massa vinden. k is overigens niet bekend maar die heb je niet nodig want je weet de eigenfrequentie.

Bij opgave A weet je dat de amplitude 0.98 keer de oude is, je weet ook de periode namelijk 2*pi....
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 60

Re: Trillingen: oefeningen

dirkwb schreef:Bij opgave B krijg je te maken met resonantie omdat je exciteert met een oplossing van het homogene deel van de algemene oplossing. Als je de algemene oplossing vindt dan komt daar nog een (met de tijd) onbegrensde term bij. Dan kan je de massa vinden. k is overigens niet bekend maar die heb je niet nodig want je weet de eigenfrequentie.

Bij opgave A weet je dat de amplitude 0.98 keer de oude is, je weet ook de periode namelijk 2*pi....
Hoe kan ik uit de amplitude de periode halen?

En B moet ik dan oplossen met: x=5/N cos(20t-phi) met N=vierkantswortel van(m²(w'²-w²)+b²/(2m²) ?

Maar b is toch niet bekend?

Of ben ik verkeerd bezig?

Alvast bedankt,

Melodie

Reageer