Vraag m.b.t. de branderdruk cv-ketel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Vraag m.b.t. de branderdruk cv-ketel

Beste mensen,

Ik ben sinds kort bezig om mezelf wat wijzer te maken m.b.t. het onderhoud van een CV-Ketel.

Nu heb ik een onderhoudsformulier gedownload waar op staat dat ik een meting moet verrichten op de branderdruk.

Deze meting moet eerst CV-zijdig gedaan worden en daarna WW-zijdig. Nu kan ik wel gaan meten maar ik heb totaal geen idee wat de normale waarden moeten zijn voor deze 2 drukken. Ik denk:

CV-zijdig rond de 0.05 mbar?

WW-zijdig rond de 8 mbar?

Kan iemand mij hiermee helpen? Ik heb hier een blauwe meter voor gekocht met siliconen slangetjes.

Ik "denk" dat cv zijdig is dat de ketel in laaglast draait cv-zijdig en ww-zijdig is als de ketel op vollast draait?

Ook is mijn ontluchtingspotje (bovenaan mijn ketel) aan de bovenkant kapot. Het draaidopje van de ventiel is afgebroken vanwege kalk aanslag. Moet ik deze nu vervangen of kan dit geen kwaad...

Ik krijg graag reacties :-)

Groetjes Tjalle

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Vraag m.b.t. de branderdruk cv-ketel

Dit geldt voor een ketel met 2 branders:

cv-zijdig: brander voor de verwarming.

ww-zijdig: brander voor warm water.

De branderdruk voor de cv is instelbaar (4-15mbar denk ik) om het afgeleverde vermogen van de brander te regelen. De druk van de ww brander is vast ingesteld (15mbar schat ik) omdat daar geen regeling van het vermogen nodig is.

De handleiding van je ketel bevat normaal gezien die informatie.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer