Temperatuur zon

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 43

Temperatuur zon

Wat ik mij nog steeds verbaasd is dat de zon een kern warmte van 15 miljoen graden celsius kent en de corona,

MAAR 6500 graden celsius is.

Hoe is dan de verhouding tussen de uitgezonden warmte, die de van kern naar corona en die van de Zon naar de Aarde gaat ?

15 miljoen------> 6500-----------------------------------------------------------> 35 graden celsius

(afstand Kern ---->corona

7 honderdduizend Km -

<----------------------->

(afstand zon----> Aarde)

120 miljoen kilometer (8 licht minuten)

<----------------------------------------------------------------------------------------->

Waarom gaat er zoveel warmte verloren in een object over zo'n korte afstand ?

HanumanDas

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur zon

Er gaat geen warmte verloren.

Warmte is nl. iets anders dan temperatuur.

Berichten: 43

Re: Temperatuur zon

Aah dat is het dus.

Is het dat de graden celsius anders wordt ervaren door verschillende levende wezens en er daarom moeilijk een goede uitspraak is te doen over wat warmte is ?

Ik vroeg me alleen af waarom een vlam van 1000-1400 graden celcius (kaars of hout) een warmte vlaag verspreid , die tamelijk warm over komt op een afstand van twee meter ( of in een kamer, die geruime tijd is afgesloten) ten opzichte van de zon die maar 30 graden hier veroorzaakt .

Dit universum is volgens theoretici ook gesloten doch expanderend. Waarom blijft het vacuum dan zo koud en warmt het universum niet op ?

Of is gaat de expansie sneller, dan de opwarming ervan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Temperatuur zon

Een kroket of gehaktbal is in het midden het heetst.

Als je van het centrum naar buiten 'wandelt', neemt onderweg de temperatuur af.

Zo is het ook met de zon

Men spreekt in dit verband van een temperatuurgradiënt ( = verandering per afstandje).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur zon

HanumanDas,

Volgens mij haal je de begrippen temperatuur en warmte nog steeds door elkaar.

Temperatuur is de heftigheid waarmee atomen bewegen, warmte is een energiehoeveelheid.

Om de beweging van atomen te versterken, dus om de temperatuur te verhogen, moet je warmte toevoeren.

In vacuum is helemaal niks wat in beweging gebracht kan worden, dus is het er koud.

De zon straalt energie (warmte) naar de aarde. De aarde heeft een bepaalde warmtecapaciteit, er is dus een bepaalde hoeveelheid warmte nodig om de temperatuur te laten stijgen. Bovendien straalt de aarde zelf ook warmte terug naar de ruimte. Er wordt een evenwicht bereikt bij een temperatuur die voor levende wezens aangenaam is.

Berichten: 43

Re: Temperatuur zon

Dat is me nu duidelijk, dank u wel.

Maar hoe zit het met de kosmische opwarming als er meedere sterren aanwezig zijn en sommige vele malen groter.

tien tot de veertigste macht aan sterren.....toch ? (kunnen we berekenen of dit aantal is gegroeid ?)

Hoeveel warmte zenden zij dan allen tezamen uit ?

HanumanDas

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Temperatuur zon

Hoeveel warmte zenden zij dan allen tezamen uit ?
Je zou op een extreem ruwe schatting uitkomen.

Vergeet niet, dat de uitgezonden straling ook weer door toevallig getroffen sterren wordt geabsorbeerd.

Omdat het heelal al zo oud is, verwacht ik een thermisch evenwicht.

Berichten: 43

Re: Temperatuur zon

En dat evenwicht eveneens wordt veroorzaakt door het uitdijen van het heelal ?

Maar wat ontmoet de kosmos aan de grenzen van z'n uitdijing ?

Is het steeds vacuum waarin het expandeerd ?

Want er moet ruimte zijn of gemaakt worden op de plekken waar het universum wilt expanderen.

En hoe groot is de expansie capaciteit van een universum zonder het verval van de materie erin mee te rekenen.

Zie Freemon Dyson (verval van materie in een eeuwig expanderend universum).

Als we het vergelijken met de expansie capaciteit van een stad of land dan zijn er tot op zekere hoogte grenzen in dit opzicht.

Maar wat bepaalt nou de grootheid van de ruimte waarin een universum kan expanderen los van z'n eigen potentiaal . ?

HanumanDas

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Temperatuur zon

En dat evenwicht eveneens wordt veroorzaakt door het uitdijen van het heelal?
Het lijkt me, dat het uitdijen van het heelal het thermisch evenwicht in het heelal (als dat überhaupt bestaat!) tegenwerkt.
Is het steeds vacuüm waarin het expandeert? Want er moet ruimte zijn of gemaakt worden op de plekken waar het universum wilt expanderen.
We hebben geen flauw idee van wat zich buiten de grenzen van het waarneembare heelal bevindt. Het grootste gedeelte van het heelal is echter vacuüm. Ik zeg dus voorzichtig ja op deze vraag.
Als we het vergelijken met de expansie capaciteit van een stad of land dan zijn er tot op zekere hoogte grenzen in dit opzicht. Maar wat bepaalt nou de grootheid van de ruimte waarin een universum kan expanderen los van z'n eigen potentiaal?
Van de toevoeging 'los van zijn eigen potentiaal' snap ik niets. Bedoel je 'mogelijkheden'?

Als er een begrenzing is, zou dat de gravitatie zijn die alles naar elkaar toe probeert te trekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Temperatuur zon

De aarde gebruikt van de zon maar een heel klein deel.

Dit is simpel voor te stellen:

we nemen het middelpunt van de zon en we trekken een kegel tot de aarde waarbij de omtrek van de kegel net zo groot is als de evenaar plus wat voor de dampkring.

Omdat de zon zo ver weg staat kan men zien hoeveel we maar gebruiken van de zon...

De energie die we overdags ontvangen wordt nachts uitgestraald indien het niet wordt geabsorbeerd.

En de de energie die wordt geabosrbeerd zal naderhand wel weer verzonden worden.

Omdat de aarde aan het afkoelen is straalt niet alleen de zon energie uit maar ook de aarde aan de rest van het universum.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 1

Re: Temperatuur zon

HanumanDas schreef:Wat ik mij nog steeds verbaasd is dat de zon een kern warmte van 15 miljoen graden celsius kent en de corona,

MAAR 6500 graden celsius is.

Hoe is dan de verhouding tussen de uitgezonden warmte, die de van kern naar corona en die van de Zon naar de Aarde gaat ?

15 miljoen------> 6500-----------------------------------------------------------> 35 graden celsius

(afstand Kern ---->corona

7 honderdduizend Km -

<----------------------->

(afstand zon----> Aarde)

120 miljoen kilometer (8 licht minuten)

<----------------------------------------------------------------------------------------->

Waarom gaat er zoveel warmte verloren in een object over zo'n korte afstand ?

HanumanDas
Vroeg het me vandaag ook af. Hoe heet is de zon eigenlijk in absolute zin. Toen ik deze komeet Lovejoy (wat een naam voor een komeet) langs zag vliegen dacht ik "De zon kan nooit zo heet zijn". Volgens deze site zou de komeet op 120.000 km afstand boven het oppervlak scheren en hij zou dan compleet moeten verpulveren. Hoe groot was deze komeet eigenlijk?

Wat schetst mijn verbazing, hij komt gewoon aan de andere kant van de zon weer te voorschijn.

In mijn ogen straalt de Zon dus wel heel veel energie uit maar pas als deze energie iets van vaste materie raakt wordt deze energie omgezet in warmte. :)

Any opinions ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Temperatuur zon

Ik ben ook verbaasd dat de komeetkern het overleefd heeft. Volgens mij heeft de komeet in feite alleen te maken met de temperatuur van het oppervlak van de zon (de fotosfeer), 6000 K. De naar de zon toegekeerde zijde zou ten gevolge van stralingsevenwicht snel dezelfde temperatuur als de fotosfeer moeten bereiken, waarbij alle vaste materie smelt. Als de komeet snel ronddraait bereikt het komeetoppervlak gemiddeld de helft van de temperatuur van de fotosfeer, dus 3000 K, maar ook dan smelt alles. De corona van de zon is zo ijl dat de absurd hoge temperatuur van die corona geen invloed heeft op de temperatuur van de komeet.

Of de mineralen ook verdampen weet ik niet, ik ken geen kooktemperaturen van mineralen. Op aarde verdampen vloeistoffen direct in vacuum, en het lijkt me dat dat ook geldt voor een gesmolten komeetkern.

Dus afwachten of de deskundigen een mooie verklaring vinden voor het overleven van de komeetkern. Misschien ontstond er een beschermende dikke wolk om de kern?

Wiki Lovejoy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Temperatuur zon

Op aarde verdampen vloeistoffen direct in vacuum, ..//...
Nou, dat loopt ook weer niet zo'n vaart. Daarvoor is nog steeds verdampingswamte nodig, en die zal ergens aan onttrokken moeten worden. bijvoorbeeld aan een komeetkern die daardoor afkoelt.

reden dat je een blok CO2-ijs op tafel kan leggen zonder dat dat plotsklaps of zelfs binnen een uur vervliegt, en zelfs onder een vacuümstolp zou dat nauwelijks harder gaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Temperatuur zon

Nou, dat loopt ook weer niet zo'n vaart. Daarvoor is nog steeds verdampingswamte nodig, en die zal ergens aan onttrokken moeten worden. bijvoorbeeld aan een komeetkern die daardoor afkoelt.
Dat is waar, op aarde is de warmtetoevoer een beperkende factor.

Overigens heeft komeet Lovejoy een omlooptijd van ruim 300 jaar, en in principe (d.w.z. zonder baanverstoringen) passeert hij de zon iedere keer op dezelfde afstand. Ik kan me voorstellen dat de kern in het verleden groter en brozer was, maar dat hij inmiddels door herhaald smelten en stollen iets robuuster is dan de gemiddelde komeet.

Reageer