Vallende massa op weegschaal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Vallende massa op weegschaal

Hallo,

Voor een opdracht op school moeten ik een weegschaal analyseren.

Nu is er een vallende massa verondersteld die volkomen elastisch botst met de weegschaal. De massa zijn bekend. Met behulp van behoud van impuls heb ik gevonden hoeveel energie(en dus snelheid) de massa krijgt en hoeveel energie de schaal krijgt. Nu weet ik wel hoever de weegschaal in zal veren, alleen weet ik hier geen tijd voor.

Voor de massa die na de botsing weer terug zal 'vliegen' is deze tijd volgens mij te berekenen door y=.5gt^2 toe te passen maar geldt er ook zoiets voor een veer(met demper)

Bedankt!

Hans

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vallende massa op weegschaal

Ik snap eigenlijk niet goed waar je nu precies heen wil. Enerzijds beschouw je de botsing als elastisch, anderzijds lijk je de weegschaalveren weer afzonderlijk te willen gaan beschouwen. met demper en zo.

Volgens mij is het het een of het ander. Als er een demper in die wegschaal zit is de botsing NIET elastisch.

Overigens is het doel van de proef me onduidelijk. "een weegschaal analyseren", wat mogen we ons daarbij voorstelen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vallende massa op weegschaal

Ik begrijp, dat een op de weegschaal vallend voorwerp een groter gewicht zal hebben dan hetzelfde voorwerp stil liggend.

De extra kracht op het steunvlak komt door de (elastische) botsing:

de gemiddelde veerkracht x contacttijd met de weegschaal = de impulsverandering van het vallende voorwerp.

<F> Δt = Δ(mv) ≈ 2mv waarbij v de snelheid is waarmee de het vallende voorwerp de weegschaal raakt, de eindsnelheid van de val dus.

De botsing kan elastisch zijn en direct daarna wordt de veer gedempt.

Re: Vallende massa op weegschaal

Ik denk niet dat je verhaal opgaat thermo, want volgens mij neem je de veer mee in de vergelijking. Dat klopt niet.

Als het voorwerp de schaal volkomen elastisch raakt, gaat die schaal even met een snelheid bewegen die voortkomt uit een impulsvergelijking. Het voorwerp stuitert op. Dit deel kan worden berekend.

Maar direct daarna beginnen veer en demper de schaal af te remmen, waarbij de demper op t=0 de meeste kracht levert (snelheid is maximaal, indrukking nog klein). Aan het eind van de beweging levert de veer de grootste kracht, en de demper vrijwel geen.

Om te bepalen welke karakteristieken veer en demper hebben, moet je weten welke invloed de demper heeft op de meting (ik vermoed:geen). Alleen in dat geval kun je uit het verloop van de kracht, aangegeven door de display, bepalen welke kracht de veer heeft geleverd.

Alles in theorie natuurlijk. In de praktijk zitten er overal fouten, te beginnen bij de botsing, die slechts bij benadering elastisch zal zijn.

Reageer