Glad oppervlakte

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 91

Glad oppervlakte

Weet iemand wat het gladste oppervlakte is dat er is?

Zou zeggen glas of water maar ben er toch niet zeker van..
Alles kan als t maar leuk is..

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Glad oppervlakte

lucht?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Glad oppervlakte

Grafiet of kwik zou ik zeggen, maar dat is een semi ongefundeerde gok. In het nanolab hier op de universiteit, zijn ze bezig met monolagen te maken, dat is het bewust maken van lagen die 1 atoom dik kunnen zijn. Dus ik denk dat je daar de gladste metalen tegen zou kunnen komen. Het gaat om hoeveel relief je hebt in je metaal, dus hoeveel atomen hoogte verschil je hebt. Dit kan je natuurlijk met elk metaal zo klein mogelijk maken. Bij het ene materiaal zal het makkelijker zijn dan bij het andere, maar het zou overal mogelijk bij moeten zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Glad oppervlakte

heb ik van de week nog iets over gehoord:

Nanolagen van gevormd diamant geloof ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Glad oppervlakte

orde van de dag in het Mesaplus nanolab te enschede. :shock:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Glad oppervlakte

Optisch vak (spiegelend) staal kan je maken met een oppervlaktegladheid van <1 nm over 1 cm. Veel vlakker dan dat kan niet. (Een bak kwik in afwezigheid van externe trillingen heeft een bolvormig oppervlak met als kromtestraal de radius van de aarde.)

Tevens verplaatst naar natuurkunde.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Glad oppervlakte

Een neutronenster? lijkt mij vrij vlak.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Glad oppervlakte

Elmo schreef:Optisch vak (spiegelend) staal kan je maken met een oppervlaktegladheid van <1 nm over 1 cm. Veel vlakker dan dat kan niet. (Een bak kwik in afwezigheid van externe trillingen heeft een bolvormig oppervlak met als kromtestraal de radius van de aarde.)

Tevens verplaatst naar natuurkunde.
een meter of cm kwik heeft dan toch geen bolling? of?....

en <1 nm over 1 cm, moet ik dit zien als gemiddelde?
Alles kan als t maar leuk is..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Glad oppervlakte

Een neutronenster? lijkt mij vrij vlak.
Dat is natuurlijk onzin. Een neutronenster is een relatief kleine bol en heeft dus geen vlak maar een bolvormig oppervlak.

Wat die bak kwik betreft: omdat het een vloeistof is wordt de kwik aan de randen onder een iets andere hoek aangetrokken (richting het middelpunt van de aarde) als het kwik in het midden van de bak. Dat veroorzaakt de kromming van het oppervlak.

En <1 nm over 1 cm geeft aan dat het glas een bepaalde hoogte heeft over 1 cm die niet meer dan 1 nm varieert. Best wel vlak dus.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Glad oppervlakte

En <1 nm over 1 cm geeft aan dat het glas een bepaalde hoogte heeft over 1 cm die niet meer dan 1 nm varieert. Best wel vlak dus.
en oneffenheden veroorzaaken deze (minimale) variatie in hoogte?

en met glas refereer je naar de kwik neem ik aan?
Alles kan als t maar leuk is..

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Glad oppervlakte

Nier in het Synchrotron in Grenoble gebruiken we een spiegel van silicium met een oppervlakte nauwkeurigheid kleiner dan 2 Angstrom = 0.2 nm. Dat is dus praktisch op de atoom nauwkeurig. (straal=1,1 Angstrom geloof ik).
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Glad oppervlakte

Nier in het Synchrotron in Grenoble gebruiken we een spiegel van silicium met een oppervlakte nauwkeurigheid kleiner dan 2 Angstrom = 0.2 nm. Dat is dus praktisch op de atoom nauwkeurig. (straal=1,1 Angstrom geloof ik).
dat betekent zeg maar voor de leek de breedte is 1,1 Angstrom en de oneffenheid is 0,2 nm

de breedte is dus 1,1 Angstrom is 0,11 nm met een een oneffenheid van 0,2 nm

wel vreemd dat de oneffenheid groter is dan de breedte

gaarne correctie indien nodig (op mijn uitwerking)
Alles kan als t maar leuk is..

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Glad oppervlakte

De straal van een atoom[i/] werd gesteld op 1.1 angstrom. Het betreffende oppervlak is natuurlijk veel groter. Die 1.1 angstrom was genoemd om de hoogteverschillen in het oppervlak uit te drukken in de grootte van een atoom.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Glad oppervlakte

De straal van een atoom[i/] werd gesteld op 1.1 angstrom. Het betreffende oppervlak is natuurlijk veel groter. Die 1.1 angstrom was genoemd om de hoogteverschillen in het oppervlak uit te drukken in de grootte van een atoom.


Met breedte refereerde ik naar de straal en niet naar het oppervlakte. De vraag blijft dan nog steeds of het klopt dat het hoogteverschil groter is dan de straal van het atoom.
Alles kan als t maar leuk is..

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Glad oppervlakte

Met breedte refereerde ik naar de straal en niet naar het oppervlakte. De vraag blijft dan nog steeds of het klopt dat  het hoogteverschil groter is dan de straal van het atoom.


Bij deze spiegel is geprobeerd een perfekt vlak oppervlak te maken. Maar in de praktijk is dat niet helemaal mogelijk. Ik wil me niet vastpinnen op getallen, maar de fabricant garandeert dat de hoogteverschillen in het oppervlak minder dan 2 atomen zijn.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Reageer