Help bij het gebruik van spss

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Help bij het gebruik van spss

Hallo,

Voor mijn afstudeeronderzoek op het HBO moet ik mijn onderzoeksresultaten verwerken in het programma SPSS. Ik moet gebruik maken van een repeated measures anova test, namelijk:

Ik heb 3 groepen leerlingen die een voormeting (nulmeting) doen, daarna 3 trainingen krijgen waarbij iedere groep gebruik maakt van een andere methode en na afloop van de 3 trainingen een eindmeting doen. Het betreft een training op de bewegingsactiveit verspringen.

Groep 1 maakt tijdens de trainingen gebruik van een visuele methode

Groep 2 maakt tijdens de trainingen gebruik van een auditieve methode

Groep 3 maakt tijdens de trainingen gebruik van een combinatie daarvan (visueel + auditief)

In elke groep wordt een voor- en nameting gedaan. Ik wil kijken naar het verschil tussen deze twee metingen en daarmee kijken in welke groep het grootste verschil heeft opgetreden. Aan de hand daarvan kan bepaald worden of er een methode is dat het grootste resultaat oplevert (verdere afstand bij verspringen).

Ik weet niet hoe ik deze test in SPSS moet invoeren en waar ik naar moet kijken bij de uitkomsten van de ingevoerde data.. Ik zag begrippen als between subject, within subject en interactie effect langskomen??

Is er iemand die mij kan voorzien van nuttige informatie en mij kan helpen om af te studeren. Ik kan dan mijn laatste deel van de studie binnen korte termijn (3 weken) afronden en daarmee mijn diploma behalen.

Bij voorbaat dank,

Erik

p.s. mijn mail: [email protected]

Berichten: 954

Re: Help bij het gebruik van spss

Beste Erik,

Welkom op WSF. Om te beginnen is het wellicht handig te proberen er zelf uit te komen met behulp van voorbeelden die in boeken/internet te vinden zijn.

Hieronder een link naar een Nederlands voorbeeld waarin de basis van ANOVA en herhaalde metingen aan bod komen.

http://www.let.uu.nl/~Hugo.Quene/personal/...VA.20030312.pdf

Kijk maar even hoe ver je daarmee komt en of het problemen oplevert, dan kunnen we die hier verder bespreken.

Succes (en plezier),

Ferry

Berichten: 2

Re: Help bij het gebruik van spss

Ferry, dank voor je snelle reactie.

Na pag. 3 t/m 6 te hebben gelezen in het gestuurde PDF bestand, biedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik nog steeds niet exact weet welke acties ik nu moet ondernemen. In excel heb ik de onderzoeksresultaten van iedere groep onder elkaar gezet in kolom 1 (voormeting) en kolom 2 (nameting). In kolom 3 heb ik door middel van 1-2-3 aangegeven welke resultaten behoren tot groep 1 - groep 2 en groep 3. Dit moet ik nu in gaan voeren in SPSS, maar hoe is mij niet duidelijk. Als tweede vraag; bestaat een repeated measures anova altijd uit een between en within subject en zo ja, moet ik die ook uitvoeren?

Groet,

Berichten: 85

Re: Help bij het gebruik van spss

Hoi ekmnn,

ik weet niet welke versie van SPSS je hebt, maar data invoeren doe je standaard door achtereenvolgens

File > Open > Data aan te klikken. Vervolgens krijg je dan een pop-up scherm waar je het soort file kan specifiëren, m.n dus Excel voor jou. Dan moet je enkel het gewenste bestand nog in je folder opzoeken.

SPSS heeft wel heel duidelijke handleidingen gemaakt om dergelijke stappen te doorlopen.

De verschillende files vind je op deze site (gewoon even je SPSS-versie aangeven)

http://support.spss.com/ProductsExt/SPSS/D...dows/index.html. De Base User Guide, bevat normaal alle basisinformatie.

Wat betreft within-subjects en between-subjects (zoals ik het toch altijd begrepen heb, maar ferry of anderen mogen me verbeteren). Je hebt een variable die between-subjects meet, namelijk de manipulatie die je doet: visueel, auditief, combinatie. Je hebt echter ook within-subjects metingen, nl. de voormeting en de nameting. Binnen 1 subject heb je dus telkens 2 metingen (vandaar "within"). Omdat je binnen een subject twee metingen hebt, spreekt men daarom van "herhaalde metingen" of "repeated measures" en moet je hiervoor een specifieke analysetechniek gebruiken die rekening houdt met die herhaalde meting.

Wat betreft de toepassing van herhaalde metingen in SPSS, kan je in de SPSS-guide denk ik best het deel over "GLM univariate analysis" doornemen. Normaal gezien kan je via google ook wel wat voorbeelden terug vinden van hoe herhaalde metingen in SPSS worden toegepast, maar hopelijk kan je zo toch al verder.

Berichten: 1

Re: Help bij het gebruik van spss

Lezer,

Wie is er genegen om mijn paper (8 pagina's) is na te lezen op fouten. En dan met name fouten in berekingen. Deze berekingen zijn allemaal gemaakt middels SPSS. Maar aangezien ik soms wat twijfelde over sommige antwoorden zoek ik iemand die dit kan corrigeren dan wel kan bevestigen.

Gr.

Reageer