Tweezijdige t toets

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Tweezijdige t toets

In een onderzoek of de gemiddelde lengte van personen in de grote stad afwijkt van die van het landelijk gemiddelde van 180 cm, wordt een steekproef gehouden onder 35 personen uit een grote stad. Uit de steekproef volgt een gemiddelde lengte 178 cm met een standaardafwijking van 10.

a. Beargumenteer dat hier een tweezijdige T-toets voor de gemiddelde gebruikt mag worden.

b. Formuleer de nulhypothese

Bovenstaande vraag begrijp ik niet, m.i. past hij niet in de tweezijdige T toets?!

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Tweezijdige t toets

De vraagstelling zegt je al dat het een tweezijdige t-toets moet zijn, je moet alleen motiveren waarom.

Ik weet niet hoe theoretisch je het wil maken, maar op wikipedia wordt het vrij duidelijk uitgelegd. Het onderzoek dat beschreven staat is juist een toepassingsgebied van de t-toets (kijken of het gemiddelde van een steekproef gelijk is aan een bepaalde waarde).

Wat is de nulhypothese en wanneer wil je ze verwerpen? Als je weet wanneer je ze wil verwerpen, kan je bepalen of je een of tweezijdig moet toetsen.

Berichten: 11

Re: Tweezijdige t toets

In een onderzoek of de gemiddelde lengte van personen in de grote stad afwijkt van die van het landelijk gemiddelde van 180 cm, wordt een steekproef gehouden onder 35 personen uit een grote stad. Uit de steekproef volgt een gemiddelde lengte 178 cm met een standaardafwijking van 10.

a. Beargumenteer dat hier een tweezijdige T-toets voor de gemiddelde gebruikt mag worden.

b. Formuleer de nulhypothese

Dit is de enige informatie die ik heb.

Het lijkt alsof gegevens mis om de 2 zijdige T-toets toe te kunnen passen, of zit ik er dan naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Tweezijdige t toets

Het lijkt alsof gegevens mis om de 2 zijdige T-toets toe te kunnen passen
Ze zeggen dat ze een steekproef gedaan hebben en dat daaruit µ = 178 en sigma = 10 volgen. Ze hebben 35 mensen getest, dus n=35.

Ze willen testen of het gemiddelde gelijk is aan 180, dus µ0 = 180.

Ze vragen niet om de t-toets toe te passen. Ze vragen om te motiveren dat je hem hier kan gebruiken. Als je in de uitleg van de t-toets kijkt dan zie je dat je een grootheid T gaat testen. Voor die T is er een formule. Je hebt alle gegevens om die formule in te vullen dus je kan een t-toets uitvoeren.

Nu moet je nog vertellen waarom je tweezijdig toetst.

Wat is de nulhypothese? Wanneer verwerp je de nulhypothese, m.a.w. wat is de alternatieve hypothese?

Berichten: 11

Re: Tweezijdige t toets

Xenion, dankjewel.

Nu begrijp ik het en kan ik ermee verder.

Reageer