Springen naar inhoud

Spanning in vleugelprofiel

• Log in om te kunnen reageren

jefti

jefti

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2011 - 09:23

Heren, dames,

Voor een project zit ik met een natuurkundig probleempje waar ik niet uitkom. We zijn bezig een vleugelprofiel te ontwerpen, voor onder water. De huid van de vleugel moet enigszins flexibel zijn, en kan niet aan het "frame" bevestigd worden. We willen dus proberen de huid louter door voorspanning op zijn plaats te houden.

Tot zover is het nog te behappen natuurlijk, de vraag is nu, hoeveel spanning is er nodig. We weten de druk rond het profiel, dus ook de kracht waarmee er aan het profiel getrokken wordt. Maar hoe vertaal je dit naar een trekspanning in het profiel, om de lift te overwinnen? Ik dacht zelf door het bepalen van de grootste hoeken die het profiel maakt met het horizontale, en dit dat als het ware een tweesprong waar Flift gelijk is aan Fhijs bijvoorbeeld. Maar, klopt dit? En hoe zit het dan met punten op het profiel waar de hoek kleiner is?

]http://img822.imageshack.us/i/vleugelprofiel.jpg/

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 05 januari 2011 - 13:37

Dat lukt alleen als je de dikte van de huid varieert. Nu heb ik zo'n idee dat jullie ontwerp niet erg kritisch is, het komt niet op een millimeter aan. In dat geval zou ik het proefondervindelijk doen.

Probleem is wel, dat de druk niet bestaat. Het is een ontwerpdruk, als de snelheid verandert veranderen je drukken. Je zal dus je ontwerp moeten dimensioneren voor de hoogst mogelijke drukken.

Het is een erg lastige manier om een vleugelprofiel te ontwerpen. Niet voor niets worden altijd ribben toegepast. Maar voor sommige toepassingen is het weer erg makkelijk om geen ribben te hebben, dus misschien is het wel de moeite van het onderzoeken waard.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 januari 2011 - 13:53

Kunststofschuim vulling ipv ribben,zie surfplanken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures