Diëlektriciteitsconstante

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 60

Di

Ik heb binnenkort een examen fysica en ik heb een deel rond condensatoren en diëlectrica.

Nu hebben we ook de diëlektriciteitsconstante behandeld, en ik heb eigenlijk niet echt een idee wat dit zegt.

Het is een constante, afhankelijk van de stof, maar zegt het iets over hoe gemakkelijk elektronen door de stof heen geraken (bij metalen en vrije elektronen dan) of niet?

Ook stond er ergens in de cursus dat de relatieve diëlektriciteitsconstante van een isolator, in een wisselveld, afhangt van de frequentie van het wisselende elektrisch veld.

En dat bij zeer hoge frequenties de moleculen niet kunnen volgen en als gevolg dat de relatieve diëlektriciteitsconstante daalt.

Kan er iemand me hier een woordje uitleg bij geven?

Want ik vind maar niets in mijn cursus of op het internet dat mij duidelijkheid verschaft.

Alvast bedankt,

Melodie

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Di

melodie_ schreef:... diëlektriciteitsconstante ...

... zegt het iets over hoe gemakkelijk elektronen door de stof heen geraken ...
De juiste uitdrukking was diëlektrische constante

Nu is het permittiviteit.

Met heeft het niet over de geleiding (van elektronen), want de permittiviteit gaat over isolatoren.

Het gaat wel over de elektrische polarisatie. De atoomkern en de elektronen verschuiven in een elektrisch veld een beetje en wel tegengesteld gericht. Daardoor worden de atomen of moleculen dipolen.

Berichten: 60

Re: Di

thermo1945 schreef:De juiste uitdrukking was diëlektrische constante

Nu is het permittiviteit.

Met heeft het niet over de geleiding (van elektronen), want de permittiviteit gaat over isolatoren.

Het gaat wel over de elektrische polarisatie. De atoomkern en de elektronen verschuiven in een elektrisch veld een beetje en wel tegengesteld gericht. Daardoor worden de atomen of moleculen dipolen.
In onze cursus stond nu eenmaal diëlektriciteitsconstante, dus kon ik niet weten dat het nu anders heet en dat de naam niet echt klopte.

Wat wilt de relatieve diëlektriciteitsconstante dan zeggen? Hoe goed de atoomkernen en elektronene verschuiven, en dus hoe erg ze worden gepolariseerd?

Want wat ze zeggen op wikipedia vind ik niet erg duidelijk..

Alvast bedankt,

Melodie

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Di

melodie_ schreef:In onze cursus stond nu eenmaal diëlektriciteitsconstante, dus kon ik niet weten dat het nu anders heet en dat de naam niet echt klopte.

Wat wilt de relatieve diëlektriciteitsconstante dan zeggen? Hoe goed de atoomkernen en elektronene verschuiven, en dus hoe erg ze worden gepolariseerd?

Want wat ze zeggen op wikipedia vind ik niet erg duidelijk..

Alvast bedankt,

Melodie
De capaciteit van een condensator is C = ε0εr A/d.

Hoe groter 'jouw' diëlektriciteitsconstante εr is, hoe groter de capaciteit van een condensator,

hoe meer lading hij kan bevatten bij een vast potentiaalverschil.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Di

Je beschrijving is vrij goed melodie, het staat vrij duidelijk in wikipedia, ik zou het zelf niet beter kunnen. Het relateert dus de dielectrische verplaatsing met het electrische veld.

de relatieve dielectrische constante van niks (vacuum) is 1. Als je een materiaal zoals water tussen twee condensator platen zet, zullen die moleculen zich orienteren naar het aangebrachte veld. Dan krijg je in feite heelveel kleine condensatortjes tussen deze twee platen, maar dat is beter uit te leggen met een afbeelding dan zo.

De permitiviteit verandert inderdaad als het aangebrachte veld snel verandert zoals je zelf ook al hebt gezegd.

Reageer