Arbeidsfactor - reactief vermogen: waarom nodig

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Arbeidsfactor - reactief vermogen: waarom nodig

Hallo

bij het bekijken van examenvragen kwam ik de vraag tegen:

waarom is reactief vermogen nuttig in het net

en

waarom mag de arbeidsfactor niet te hoog zijn

mij lijkt het dat het reactief vermogen zo beperkt mogelijk moet zijn en de arbeidsfactor zo dicht mogelijk bij 1. Maar blijkbaar zie ik hier iets over het hoofd. waarom zou deze nuttig zijn

dank bij voorbaat

otto

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Arbeidsfactor - reactief vermogen: waarom nodig

mij lijkt het dat het reactief vermogen zo beperkt mogelijk moet zijn en de arbeidsfactor zo dicht mogelijk bij 1. Maar blijkbaar zie ik hier iets over het hoofd. waarom zou deze nuttig zijn
In het electriciteitsnet? Volgens mij heb je met dat laatste gelijk. Bedrijven met een lage arbeidsfactor betalen hun electriciteit duurder. De reden hiervoor zijn de extra R*i^2 (Joule) verliezen.

Groeten, Box
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Arbeidsfactor - reactief vermogen: waarom nodig

ottocruyt schreef:Hallo

bij het bekijken van examenvragen kwam ik de vraag tegen:

waarom is reactief vermogen nuttig in het net

en

waarom mag de arbeidsfactor niet te hoog zijn

mij lijkt het dat het reactief vermogen zo beperkt mogelijk moet zijn en de arbeidsfactor zo dicht mogelijk bij 1. Maar blijkbaar zie ik hier iets over het hoofd. waarom zou deze nuttig zijn

dank bij voorbaat

otto
blindvermogen

Algemeen Gebruikers van wissel- of draaistroom hebben te maken met twee vormen van energie: actief- of werkelijk vermogen (W) en reactief - of blindvermogen (var). Bij het gebruik van elektriciteit wordt alleen het werkelijk vermogen omgezet in mechanische energie, zoals warmte en licht. Het blindvermogen is het deel van de elektriciteit dat nodig is om magnetische en elektrische velden op te bouwen en daardoor het elektriciteitsnet op spanning te houden en transformatoren en motoren te laten werken.
Bron

Ik moest het ook even opzoeken ( ;) ), maar het is wel logisch: er moet een bepaalde hoeveelheid 'reserve' vermogen zijn vanwege het 'magnetisch' principe ...

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Arbeidsfactor - reactief vermogen: waarom nodig

Box schreef:In het electriciteitsnet? Volgens mij heb je met dat laatste gelijk. Bedrijven met een lage arbeidsfactor betalen hun electriciteit duurder. De reden hiervoor zijn de extra R*i^2 (Joule) verliezen.

Groeten, Box
Men betaalt voor de werkelijk opgenomen energie. Bij een te grote faseverschuiving heb je inderdaad meer stroom dan je werkelijk 'gebruikt' en die hogere stroom zal in ohmse weerstanden (lees bedrading) ook wat werkelijk vermogen verloren doen gaan, maar volgens mij is dat niet vreselijk groot.

Verder is dit interessant om te lezen.

Reageer