Sterkteleer: momentenvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 103

Sterkteleer: momentenvergelijking

Hallo

In mijn curcus sterkteleer (wringing, wringingshoek) kwam ik het volgende tegen:

(zie curcuspagina in bijlage)

Hier heb ik een vraag bij;

als er een momentenvergelijking is:

Mw1 + Mw2 = 2 kNm

en dan een 2de vergelijking (totale hoekverdraaiing = 0):

θ2kNm = θMw2

Hoe komt het dan dat ze de verhouding Mw1 = 8 Mw2 krijgen uit dat stelsel van 2 vgl?

Ik zou gewoon de waarde voor Mw2 uit de 2de vergelijking halen, en dan in de eerste vgl vervangen..

Waarom die verhouding...?

Alvast bedankt!
Bijlagen
scannen0004.jpg
scannen0004.jpg (633.03 KiB) 463 keer bekeken

Re: Sterkteleer: momentenvergelijking

Het is een beetje een merkwaardige vraag, want dat wat je voorstelt is totaal ongegrond, en de juiste berekening staat er gewoon bij.

Het antwoord dat ze geven is juist, want de verdraaiing veranderd lineair met de lengte en tot de vierde macht met de straal. Het dikke stuk heeft een twee maal zo grote straal en dus een 16 maal zo kleine verdraaiing per lengte. Omdat de lengte van het dikke stuk twee maal zo groot is wordt de verdraaiing niet 16 maar 8 maal zo klein.

Berichten: 103

Re: Sterkteleer: momentenvergelijking

bessie schreef:Het is een beetje een merkwaardige vraag, want dat wat je voorstelt is totaal ongegrond, en de juiste berekening staat er gewoon bij.

Het antwoord dat ze geven is juist, want de verdraaiing veranderd lineair met de lengte en tot de vierde macht met de straal. Het dikke stuk heeft een twee maal zo grote straal en dus een 16 maal zo kleine verdraaiing per lengte. Omdat de lengte van het dikke stuk twee maal zo groot is wordt de verdraaiing niet 16 maar 8 maal zo klein.
Ik vraag me gewoon af waarom de waarde van Mw1 en Mw2 niet gewoon kunnen berekend worden?

Uit het stelsel van die 2 vgl (momentvgl en hoekverdraaiingvgl) zou je toch die waarden kunnen berekenen?

En hoe zou je dan volgens berekeningen aan die Mw1 = 8 Mw2 komen? (Ik snap je redenering, maar ik zie de berekening niet..)

Re: Sterkteleer: momentenvergelijking

Geef je berekening dan maar...

Berichten: 103

Re: Sterkteleer: momentenvergelijking

Ok ik kom inderdaad uit:

Mw2 = 2/9

zodat Mw1 = 16/9

en dan klopt die verhouding wel.

Ik vond het gewoon raar dat men de verhouding opschreef en niet de uitkomst..

Maar dat was misschien niet echt nodig om de momentenlijn te schetsen..

Bedankt om me het nog eens te laten berekenen, had een foutje gemaakt denk ik de eerste 2 keer ;)

Reageer