Springen naar inhoud

Tetris

• Log in om te kunnen reageren

Pax aurelius

Pax aurelius

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2011 - 21:02

Wat is de kans om 2 keer dezelfde blok te hebben bij tetris er zijn 7 verschillende blokken.
Ik dacht dat je 1/7 kans hebt voor 1 blok en 1/7*1/7 voor 2 achter elkaar is dit waar of niet? mijn oudere zus zecht van niet daét het 1/7 kans is voor 2 keer dezelfde blok.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 januari 2011 - 21:07

Wat is de kans om 2 keer dezelfde blok te hebben bij tetris er zijn 7 verschillende blokken.
Ik dacht dat je 1/7 kans hebt voor 1 blok en 1/7*1/7 voor 2 achter elkaar is dit waar of niet? mijn oudere zus zecht van niet daét het 1/7 kans is voor 2 keer dezelfde blok.

Om een specifiek blok 2 keer na elkaar te hebben is de kans 1/49. Maar aangezien er 7 blokken zijn, is de kans om EEN blok 2 keer na elkaar te hebben 7*1/49=1/7
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

• Gast

Geplaatst op 07 januari 2011 - 14:27

Als je 7 mogelijkheden hebt, dan is de kans dat je het zelfde trekt dus 1/7.

Bedenk echter wel, dat Tetris niet willekeurig kiest welk blokje er komt. Daar zit een volgorde in.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2011 - 18:05

Bedenk echter wel, dat Tetris niet willekeurig kiest welk blokje er komt. Daar zit een volgorde in.

Dit verschilt natuurlijk ook per Tetris-implementatie.

Zo krijg je bij Bastard Tetris bijvoorbeeld iedere keer het slechtst mogelijke blokje voor de huidige spelsituatie ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

• Gast

Geplaatst op 11 januari 2011 - 09:32

Als de vorm van het blokje wordt gekozen, is het dan nog willekeurig en met p=1/7? In elk geval niet als je bewust een bepaalde spelsituatie opbouwt. Bovendien komt het lange rechte blok dan zowieso minder vaak voor lijkt me, want die is het makkelijkst te plaatsen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures