Tetris

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 28

Tetris

Wat is de kans om 2 keer dezelfde blok te hebben bij tetris er zijn 7 verschillende blokken.

Ik dacht dat je 1/7 kans hebt voor 1 blok en 1/7*1/7 voor 2 achter elkaar is dit waar of niet? mijn oudere zus zecht van niet daét het 1/7 kans is voor 2 keer dezelfde blok.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Tetris

Pax aurelius schreef:Wat is de kans om 2 keer dezelfde blok te hebben bij tetris er zijn 7 verschillende blokken.

Ik dacht dat je 1/7 kans hebt voor 1 blok en 1/7*1/7 voor 2 achter elkaar is dit waar of niet? mijn oudere zus zecht van niet daét het 1/7 kans is voor 2 keer dezelfde blok.
Om een specifiek blok 2 keer na elkaar te hebben is de kans 1/49. Maar aangezien er 7 blokken zijn, is de kans om EEN blok 2 keer na elkaar te hebben 7*1/49=1/7
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Tetris

Als je 7 mogelijkheden hebt, dan is de kans dat je het zelfde trekt dus 1/7.

Bedenk echter wel, dat Tetris niet willekeurig kiest welk blokje er komt. Daar zit een volgorde in.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Tetris

Bedenk echter wel, dat Tetris niet willekeurig kiest welk blokje er komt. Daar zit een volgorde in.
Dit verschilt natuurlijk ook per Tetris-implementatie.

Zo krijg je bij Bastard Tetris bijvoorbeeld iedere keer het slechtst mogelijke blokje voor de huidige spelsituatie ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Tetris

Als de vorm van het blokje wordt gekozen, is het dan nog willekeurig en met p=1/7? In elk geval niet als je bewust een bepaalde spelsituatie opbouwt. Bovendien komt het lange rechte blok dan zowieso minder vaak voor lijkt me, want die is het makkelijkst te plaatsen.

Reageer