Verschil jongens en meisjes bij spelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 373

Verschil jongens en meisjes bij spelen

Hoi allen. Ik heb een vraag maar weet zo gauw niet in welk forum dat past, dus dan maar even in 't café.

Ik ben actief op een Legoforum en daar wordt zo nu en dan een opmerking gemaakt dat Lego bijna alleen maar jongensachtige thema's uitbrengt en eigenlijk zeer weinig voor meisjes heeft. Nu is dat één ding, maar wát ze dan voor meisjes bedacht hebben bestaat haast alleen uit roze kleurtjes. En dát snap ik dan weer niet. Wat is er bijzonder aan die kleur? Volgens mij helemaal niks. Is het zo dat meisjes zich aangetrokken voelen tot roze of andere zachte kleuren, meer zo dan jongens? Ik ben sceptisch en ik denk dat die associatie wordt aangeleerd. Tenslotte is zelfs de babykamer al roze (terwijl die volgens mij juist uit primaire kleuren zou moeten bestaan) en doen volwassenen vrolijk mee met beschuit met roze muisjes.

Hoe zit dit, met kinderen en kleuren? Voelen jongens en meisjes zich tot dezelfde kleuren aangetrokken, of tot verschillende? En waarom is die voorkeur er?

Aannemende dat ik gelijk heb met mijn scepsis, waarom is meisjesspeelgoed dan roze? Is dat voor de herkenbaarheid voor meisjes en/of ouders? Tenslotte hebben speelgoedwinkels vaak een overduidelijke "roze hoek" (wat erg vreemd is, dat insinueert een beetje dat "de rest" jongensspeelgoed is). Want als de wetenschappers dit weten, dan moet Lego dit toch ook weten? Waarom is het dan financieel handig om meisjesspeelgoed roze te maken?

Sowieso, trouwens, waarom is er zoiets als jongensspeelgoed en meisjesspeelgoed? Dat suggereert dat de geslachten andere voorkeuren hebben bij het spelen. Welke? Wat ik vaak lees door de rozecritici is dat meisjes meer houden van het naspelen van sociale gebeurtenissen (zodoende poppenhuis) en jongens meer houden van het naspelen van stoere gebeurtenissen (zodoende brandweerauto). Is dit zo? En hoe komt dat? Ik vermoed dat dit komt door de manvrouwrolverdeling van de vroegere mens.

Kortom, een hoop vragen. Is hier iemand die hier een mooi antwoord op heeft? In elk geval bedankt voor het lezen ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verschil jongens en meisjes bij spelen

korte heldere samenvatting in mijn ogen:

http://people.howstuffworks.com/gender-color.htm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verschil jongens en meisjes bij spelen

Hoi allen. Ik heb een vraag maar weet zo gauw niet in welk forum dat past, dus dan maar even in 't café.
Prima, maar het past volgens mij perfect in P&S. Ik verplaats het straks daarheen.
Wat is er bijzonder aan die kleur? Volgens mij helemaal niks. Is het zo dat meisjes zich aangetrokken voelen tot roze of andere zachte kleuren, meer zo dan jongens? Ik ben sceptisch en ik denk dat die associatie wordt aangeleerd. Tenslotte is zelfs de babykamer al roze (terwijl die volgens mij juist uit primaire kleuren zou moeten bestaan) en doen volwassenen vrolijk mee met beschuit met roze muisjes.
Je hebt gelijk: er is niks bijzonders aan de kleur roze. Sterker nog: roze was heel lang een jongenskleur. En die sterke differentiatie volgens sekse vanaf jonge leeftijd is op zich een vrij modern fenomeen.
Waarom is het dan financieel handig om meisjesspeelgoed roze te maken?

Sowieso, trouwens, waarom is er zoiets als jongensspeelgoed en meisjesspeelgoed?
Die twee zaken zijn financieel handig om dezelfde reden: inspelen op wat verwacht en algemeen aanvaard is. Het is soort vicieuze cirkel: roze is om onduidelijke reden "voor meisjes", dus als ouders op zoek zijn naar iets voor meisjes, kijken ze in de roze hoek. De marketing versterkt die associatie nog. En omdat meisjes roze speelgoed krijgen, gaan ze dat ook als "hun kleur" zien (opnieuw versterkt door de marketing).
Dat suggereert dat de geslachten andere voorkeuren hebben bij het spelen. Welke? Wat ik vaak lees door de rozecritici is dat meisjes meer houden van het naspelen van sociale gebeurtenissen (zodoende poppenhuis) en jongens meer houden van het naspelen van stoere gebeurtenissen (zodoende brandweerauto). Is dit zo? En hoe komt dat? Ik vermoed dat dit komt door de manvrouwrolverdeling van de vroegere mens.
Een aantal mensen hier op het forum zal het ondertussen wel al doorhebben, maar dergelijke evolutionair-psychologische verklaringen werken mij danig op de zenuwen. Het zijn "just so"-verhaaltjes, die in allerlei populair-wetenschappelijke literatuur naar voren geschoven worden - eerlijk is eerlijk: ze klinken vaak zeer plausibel - maar er is (andermaal) zeer weinig evidentie voor.

De meeste verschillen tussen mannen en vrouwen zijn vooral sociaal-cultureel bepaald. De verschillen tussen mannen en vrouwen die zgn. "puur biologisch" zijn en verondersteld worden uit de oertijd te stammen zijn veel minder groot dan vaak wordt gesteld.

Om terug te komen op het speelgoed met een persoonlijke anekdote: ik heb goeie herinneringen aan lego (en duplo, de grotere variant). Het blijft volgens mij het beste speelgoed dat je aan kinderen kunt geven. Ik weet nog dat ik een piraten-eiland en een ridderkasteel had, en mijn zus had typische roze huisje-tuintje-toestanden. En waarschijnlijk heb ik samen met mijn zus wel met die roze spullen gespeeld, maar meestal speelden we met "mijn" speelgoed, één van ons met de piraten en de ander met de ridders, en dan vielen die mekaar aan.

Nog een filmpje:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

ETA: In het artikel waar Jan naar linkt wordt gezegd dat vrouwen die opgegroeid zijn in China meer voor roze-rode kleuren kozen, net zoals westers vrouwen. Wat er gemakkelijkheidshalve niet in staat, is dat Chinese mannen ook een grotere voorkeur tonen voor roze-rode. Het is dus maar hoe je de resultaten interpreteert natuurlijk. En de onderzoekers verklaren hun bevindingen natuurlijk weer met een populair-wetenschappelijk evo-psychologisch verhaaltje.

Berichten: 19

Re: Verschil jongens en meisjes bij spelen

Jaaaaa, nature of nurture?

Het blijft de vraag natuurlijk.

Ik denk dat qua spelen, speelgoed en gedrag dat grotendeels ook karakter is.

Roze lijkt me een geval van nurture. Iemand heeft het bedacht welke kleur bij welk geslacht hoort en dat is zo gebleven. Tenzij er aangetoond is dat vrouwen een voorkeur hebben voor warme kleuren en mannen voor voor koudre kleuren? Dat zou nog een verklaring zijn.

Hier zijn wat verklaringen. Niet echt wetenschappelijk.

Wat ik trouwens wel bijzonder vind, is dat de deling van speelgoed ook best sterk is. Als kind wilde ik een garage, mijn broer een poppenwagen. Dat mocht. Maar veel ouders vinden het toch niet fijn als hun zoontje een barbie mee wil naar het kinderdagverblijf. Of als zoonlief als zeemeermin verkleed wil met carneval (zoiets herinner ik me uit de dilemma-rubriek van Volkskrant magazine). En jongetjes die zich te veel gedragen als meisje (omgekeerd volgens mij minder) worden daar al best snel op afgerekend. Je moet dus al vanaf je tweede voldoen aan het gedrag dat bij je geslacht past.

Nog iets waar ik aan dacht: mijn nichtje is twee, bijna drie, maar had al heel vroeg een fascinatie voor poppen, jurken, lipgloss en nagellak. Zo vroeg dat het echt geen nurture kan zijn. Maar misschien dat ze dan automatisch haar moeder als rolpatroon neemt en dat daardoor komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verschil jongens en meisjes bij spelen

Nog iets waar ik aan dacht: mijn nichtje is twee, bijna drie, maar had al heel vroeg een fascinatie voor poppen, jurken, lipgloss en nagellak. Zo vroeg dat het echt geen nurture kan zijn. Maar misschien dat ze dan automatisch haar moeder als rolpatroon neemt en dat daardoor komt?
Goh, dat valt zomaar niet te zeggen, en het lijkt me geen goed idee om over zo'n individueel geval hypotheses te gaan opstellen. Het hoeft ook niet: er is niks mis mee als een meisje geïnteresseerd is in poppen en jurken en lipgloss en toestanden, net zoals er an sich ook niks mis is met roze lego. Het zijn de algemene trends waar vragen bij te stellen vallen.
Hier zijn wat verklaringen.
Er is iets misgelopen bij het linken, zo te zien.

Berichten: 19

Re: Verschil jongens en meisjes bij spelen

Er is iets misgelopen bij het linken, zo te zien.
Ja, ik merk het. Excuus!

Nog een poging:

Link

(Woehoe, ik denk dat het werkt)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verschil jongens en meisjes bij spelen

Excuus!
Niet nodig hoor, het kan gebeuren ;)

Maar als je quote, knip je dan de volgende keer de delen die niet relevant zijn voor je reactie even weg? Da's wel zo duidelijk en voorkomt onnodig scrollwerk. (Heb je post even aangepast.)

Reageer