Springen naar inhoud

Spierpijn verdwijnt na herhaling

• Log in om te kunnen reageren

Erik Leppen

Erik Leppen

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2011 - 23:01

Een vriend zei dit tegen mij uit ervaring en ik heb hetzelfde gemerkt. Als je de eerste keer gaat sporten heb je naderhand flink spierpijn (als je niet gewend bent te sporten...), maar als je dat dan periodiek twee keer per week blijft doen, dan heb je er na de vijfde keer (of zo) geen last meer van.

Dan zeg ik: hey da's raar. (en zo beginnen wetenschappelijke ontdekkingen, nietwaar? :P).

Want als de omstandigheden (activiteit, intensiteit, duur) praktisch hetzelfde zijn, zou de lichamelijke reactie dat ook moeten zijn. Als die reactie anders is (spierpijn versus geen spierpijn), dan moet er dus iets veranderd zijn. Nu ben ik een leek op dit gebied, maar welke verandering die ervoor zorgt dat je na de inspanning geen spierpijn hebt, heeft het lichaam op zo'n hoog tempo (al na circa vier keer!), en bovendien (zo lijkt het) slechts op de gebruikte spieren, weten door te voeren?

Alvast bedankt voor de eventuele inzichten ;)

Veranderd door Erik Leppen, 06 januari 2011 - 23:01

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

luc

luc

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2011 - 08:22

Nou volgens mij als je traint krijg je kleine scheurtjes in je spieren (daar komt de spierpijn vandaan) en die moeten zich herstellen. Na het herstellen zijn die spieren 'sterker' geworden en zullen er minder scheurtjes ontstaan als je precies diezelfde training opnieuw doet. Hoelang het duurd voordat je spieren deze training als 'normale belasting' zien (en het dus relatief minder moeite kost om de actie te verrichten) zal er van af hangen hoe zwaar de training is en de staat van je spieren voor de eerste training.

Daarom begin je ook met een lichte training en maak je de training steeds zwaarder om steeds sterkere spieren te krijgen (of je houd de training hetzelfde als je het gewoon op peil wilt houden).

Ik heb hier ook niet zoveel verstand van maar dat is wat me er van bij gebleven is van de biologie lessen op de HAVO.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2011 - 14:53

Inderdaad, repetitie zorgt voor het verminderen van spierpijn. Dit is niet meer dan logisch. Er zijn 2 soorten spierpijn te onderscheiden, de spierpijn die ontstaat door de opbouw van melkzuur en de spierpijn die ontstaat door microscheurtje (doms). Waarschijnlijk heb je te maken gehad met spierpijn door melkzuur en dit is door middel van het vergroten van de doorbloeding van de spieren te verminderen.
"Meep meep meep." Beaker

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2011 - 22:14

Het lichaam probeert zich aan te passen, dus na de training( waarbij de desbetreffende spieren worden "beschadigd") herstellen de spieren zich weer.
De herstelperiode is, afhankelijk van de soort spier, gemiddeld 48 tot 72 uur.
Door extra eiwit en aminozuren te consumeren kan je dit herstel bevorderen.
login: yes
password: I don't know, please tell me
password is incorrect
password: incorrect

jefvp

jefvp

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2011 - 13:44

zoals reeds gezegd zijn er 2 soorten spierpijn. De spierpijn dat wordt veroorzaakt door melkzuur (tijdens en net na het sporten) en de spierpijn dat wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes (voelbaar 1 tot 3 dagen na het sporten).

Deze eerste vorm van spierpijn wordt dus veroorzaakt door te snel te zwaar "werk" te leveren waardoor je een opstapeling van lactaat ( melkzuur wordt onmiddellijk omgezet in lactaat en H+) in je bloed krijgt. Bij een slechte spierdoorbloeding zal dit een zuur milieu veroorzaken en dus tot acute spierpijn leiden. Dit heeft wouter reeds aangehaald.

De ander spierpijn wat men ook wel "DOMS" (delayed onsed muscle soreness) noemt is zeker zo interessant. Dit wordt in de volksmond ook wel de "spierstijfheid" genoemd (althans in BelgiŽ). Deze pijn ervaart men de dag na het sporten en wordt veroorzaakt door de kleine scheurtjes in de spier.
Het is interessant om te weten dat enkel excentrische contracties deze spierpijn kunnen veroorzaken.
Hoe komt het nu dat deze spierpijn verdwijnt? Wel deze kleine scheurtjes worden hersteld en na hun herstel zijn zij steeds sterker als voordien. De spier heeft zich dus aangepast aan de belasting dat het moet ondergaan.

meerdere oplossingen voor spierpijn (DOMS).

1) enkel concentrische contracties uitvoeren
2) langzaam de concentrische spierbelasting opbouwen zodat de spier zich kan aanpassen en na voldoende training sterk genoeg is om excentrische contracties uit te voeren.
3) geen tijd verliezen en onmiddellijk met een zware belasting trainen, je zal veel spierpijn hebben maar na 2 ŗ 3 trainingen ben je ervan af. (deze methode is niet aan te raden voor niet getrainde personen wegens een hoog risico op overbelasting)

ter verduidelijking van concentrisch en excentrisch:

Als je een gewicht vast hebt en je heft dit op door je elleboog te plooien heb je een concentrische contractie van je biceps (de spier staat onder spanning en verkort). Als je dit gewicht terug langzaam laat zakken heb je een excentrische contractie van je biceps (de spier staat onder spanning en verlengt).

hopelijk beantwoord dit je vraag.

Erik Leppen

Erik Leppen

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2011 - 14:26

Dank voor de antwoorden ;)

Waar ik in eerste instantie op doelde is als ik het zo lees naar alle waarschijnlijkheid de "melkzuurvorm" - tenslotte ging het om de vraag waarom die verdwijnt en als ik het zo lees is de "scheurtjesvorm" niet iets dat na verloop van tijd verdwijnt. Dus als ik het goed begrijp komt er simpelweg meer bloed "langs" om de "afvalstoffen" af te voeren?

Het stukje

meerdere oplossingen voor spierpijn (DOMS).

begrijp ik niet echt. Dit lijkt te insinueren alsof DOMS een "probleem" is. Maar als ik het zo lees dan is het juist een belangrijke schakel in het mechanisme van spiergroei, en dus een noodzakelijke voorwaarde. Begrijp ik dat goed? En begrijp ik dan ook goed dat het doen van "excentrische contracties" op dezelfde manier een noodzakelijke voorwaarde is voor spiergroei? Oftewel, dat als je dat niet doet, dat je er dan dus wat dat betreft niets mee opschiet?

In elk geval is het niet per se iets waar ik "vanaf wil" of Łberhaupt iets aan wil veranderen. Ik wil alleen weten hoe het mechanisme ongeveer werkt (we zitten op een wetenschapsforum tenslotte. Als ik wilde weten hoe ik er in de praktijk een verandering in bracht, zou ik een andere bron raadplegen :P).

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2011 - 17:15

Dus als ik het goed begrijp komt er simpelweg meer bloed "langs" om de "afvalstoffen" af te voeren?

Ja, en er wordt meer zuurstof aangevoerd. Deze materie vraagt om enige verduidelijking, als aanvulling op die door de anderen gegeven.
Als de inspanning groot is zal ook bij optimale spierdoorbloeding er niet voldoende zuurstof beschikbaar zijn waardoor veel lactaat, een product van anaerobe stofwisseling, gevormd wordt die onvoldoende snel kan worden afgevoerd (of met zuurstof worden omgezet in glucose). Bij een lichte inspanning wordt er ook al lactaat (en H+) gevormd, maar de concentratie ervan blijft laag (In rust is-ie nog lager). Er onstaat een zogeheten 'steady-state'. De meeste professionele duursporters weten precies wat hun maximale inspanning is die ze lang vol kunnen houden: de maximale steady-state. De lactaat concentratie is dan vrij hoog, maar blijft constant (zoekterm: lactaatdrempel; lactate threshold). Hoe hoog (hoeveel geleverde Watt's) die inspanning dan is hangt met name af van de maximale zuurstofopname (VO2max) door de spieren en die is voor een belangrijk deel genetisch bepaald vandaar dat er zo'n grote niveauverschillen bestaan tussen duursporters. (Duur)training leidt, afgezien van toename van de spiermassa, tot betere spierdoorbloeding (groter aantal bloedvaatjes), meer enzymen waardoor meer zuurstof kan worden verwerkt en lactaat sneller kan worden omgezet in suiker, verhoging van de pijngrens voor acidose waardoor een hogere concentratie melkzuur verdragen kan worden (ook deels genetisch bepaald: mensen als Armstrong en top-marathonlopers kunnen gedurende een deel van de race zeer hoge lactaatconcentraties verdragen).

Dit lijkt te insinueren alsof DOMS een "probleem" is. Maar als ik het zo lees dan is het juist een belangrijke schakel in het mechanisme van spiergroei, en dus een noodzakelijke voorwaarde. Begrijp ik dat goed?

Ja, beschadiging is een prikkel om sterker te worden. De spier wordt groter. De micro-scheurtjes zijn na een aantal dagen genezen. (zoekterm: supercompensatie)

Ik wil alleen weten hoe het mechanisme ongeveer werkt (we zitten op een wetenschapsforum tenslotte. Als ik wilde weten hoe ik er in de praktijk een verandering in bracht, zou ik een andere bron raadplegen ;)).

Gelukkig zijn er ook sites die praktijk en theorie verenigen. Ik vind Peak Performance wat dit betreft een goede site http://www.pponline.co.uk maar op internet zijn veel meer van dit soort sites te vinden. Er zijn ook goede boeken die theorieles geven en daarna de uitwerking in de praktijk.

De herstelperiode is, afhankelijk van de soort spier, gemiddeld 48 tot 72 uur.

Bij een niet al te zware training duurt het herstel minder, soms maar 12-24 uur. Hoe beter de getraindheid, hoe sneller het herstel. Uiteraard speelt leeftijd ook een rol.

Door extra eiwit en aminozuren te consumeren kan je dit herstel bevorderen.

Een goed voedingspatroon levert voldoende eiwitten (aminozuren).

jefvp

jefvp

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2011 - 12:30

top-marathonlopers kunnen gedurende een deel van de race zeer hoge lactaatconcentraties verdragen

Is het dan noodzakelijk dat deze sporters hoge lactaatconcentraties kunnen verdragen? Ik dacht dat marathon lopers vooral aŽrobe energie leverden en dus dat hun anaŽrobe capaciteit veel minder belangrijk was (tenzij voor de eindsprint) in tegenstelling tot die van een 400 meter spurter.

Bodybuilder

Bodybuilder

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 02:11

Een goed voedingspatroon levert voldoende eiwitten (aminozuren).

Als we als maatstaf van een 'goed' voedingspatroon de richtlijnen van het Voedingscentrum* nemen, blijft de hoeveelheid eiwitten (0,8gr/kg) matig tot ernstig onder de aangerade hoeveelheid voor zelfs duursporters. Die aangeraden hoeveelheid is 1,0-1,6gr/kg voor duursporters, 1,4-1,7gr/kg voor voetballers/vechtsporters en zelfs 1,4gr/kg-2,2gr/kg voor krachtsporters. Als sporter zul je dus hoe je het went of keert, je dieet radicaal moeten aanpassen om die hoeveelheid eiwitten te halen.
(1)http://www.ncbi.nlm....50/?tool=pubmed
(2)http://jissn.com/content/4/1/8

* Op de voedingsrichtlijnen van het Voedingscentrum is overigens ontzettend veel aan te merken, maar dat is weer een andere discussie.

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 22:54

2 gram eiwit/kg lichaamsgewicht/dag is inderdaad een mooie hoeveelheid voor een bodybuildersdieeet.
Zorg hierbij wel voor een goede verdeling over de hele dag.
Slaap is ook erg belangrijk, omdat je tijdens je slaap het hardste groeit.
Vitamine B12 is in dit proces ook erg belangrijk, net als alle andere vitamines uiteraard.
Zelf heb ik jaren terug (in mijn fanatieke periode) een lichaamsgewicht van 94kg bij een lengte van 1.87 meter (met de welbekende "blokjesbuik") behaald met zo'n dieet. Let er wel op dat elk lichaam anders werkt.
Je hebt dus een combinatie van training. voedsel en voldoende rust nodig.
password: I don't know, please tell me
password is incorrect
password: incorrect

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures