Circulerend thyroidhormoon

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 97

Circulerend thyroidhormoon

Geachte,

Het volgende is mij niet geheel duidelijk;

Is het vrij circulerend thyroidhormoon constant, indien er tevens aan thyroxine-binding-globuline (TBG) -gebonden thyroidhormoon aanwezig is?

Ik had echter aangenomen dat het vrij-thyroidhormoon praktisch constant bleef. Ik redeneerde in die zin, dat er slechts een bepaalde hoeveelheid thyroidhormoon vrij in bloed kan circuleren.

Maar dan zit ik vast met de volgende juist/fout-vragen

1)Bij een verlaagd thyroxine bindend globuline serumgehalte is, bij een normaal werkende glandula thyroidea, het totale T4 verlaagd.

Mijn redenering:

[TBG] daalt, dus de de kwantiteit van hormoon dat kan circuleren wordt kleiner. Maar de vrije thyroidhormoonconcentratie blijft hetzelfde. Dus de totale thyroidhormoonconcentratie daalt (aangezien er minder gebonden-thyroidhormoon is).

Maar nu zit ik vast met het volgende: Indien de vrije thyroidhormoonconcentratie hetzelfde blijft, zal de feedbackinhibitie op de glandula thyroidea niet gaan veranderen. Dus de schilklier vormt nog steeds dezelfde hoeveelheid thyroidhormoon. Aangezien er nu een verlaagde transportcapaciteit in het bloed is (owv de verlaagde hoeveelheid thyroxine binding globuline), waar gaat het resterende thyroidhormoon dan naartoe ?

2) Bij hyperthyreoidie is het vrij T4 normaal.

Hier zou ik "juist" op antwoorden.

Zou iemand die ziet waar het fout gaat, het even kunnen verduidelijken?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Circulerend thyroidhormoon

1)Bij een verlaagd thyroxine bindend globuline serumgehalte is, bij een normaal werkende glandula thyroidea, het totale T4 verlaagd.
Volgens mij haal je totaal T4 en vrij T4 door elkaar. Bij een lage TBG concentratie wordt er minder T4 gebonden waardoor de fractie vrij T4 omhoog gaat. Het totale T4 blijft gelijk bij een normaal werkende schildklier.
natran schreef:2) Bij hyperthyreoidie is het vrij T4 normaal.

Hier zou ik "juist" op antwoorden.
Waarom denk je dat? Is het niet dat door een te snel werkende schildklier meer schildklierhormoon wordt geproduceerd? (totaal en navenant ook vrij).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer