Aanwezigheid van chloor,jood,sulfiet,zwaveldioxide,waterstof aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Aanwezigheid van chloor,jood,sulfiet,zwaveldioxide,waterstof aantonen

Beste leden ,

Ik was de scheikunde syllabus aan het doornemen , toen kwam ik dit tegen (Redox hoofdstuk):

202 - aangeven op welke wijze de vermoedelijke aanwezigheid kan worden nagegaan van:

• chloor;

• jood;

• sulfiet;

• zwaveldioxide;

• waterstof.


Ik heb even door mijn boek gebladerd en ik heb er niet iets over gevonden.

Ik weet wel dat je bij zuur/base met indicatoren werkt als je stoffen wilt aantonen.

Bedoelen ze hier ook dat je met indicatoren moet werken? Er zijn vast wel redox indicatoren...?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Aanwezigheid van chloor,jood,sulfiet,zwaveldioxide,waterstof aantonen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Aanwezigheid van chloor,jood,sulfiet,zwaveldioxide,waterstof aantonen

pH-indicatoren werken op basis van de zuurtegraad of m.a.w. de hoeveel H+ die aanwezig is. Het doet er helemaal niet toe vanwaar die H+ afkomstig is, of die nu van zwavelzuur of van salpeterzuur komt in beide gevallen zal je pH indicator zuur aanduiden. Op die manier kan je dus geen verschil maken tussen de aanwezig stoffen.

Waarschijnlijk is het de bedoeling om een galvanische cel te maken met één variabele halfcel (met daarin één stof uit je lijstje). Op die manier zal je een bepaalde celspanning krijgen. Deze zal variëren afhankelijk van de stof die aanwezig is in de halfcel.

Je kan dus op basis van de gepaste elektrodepotentialen een onderscheid maken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Aanwezigheid van chloor,jood,sulfiet,zwaveldioxide,waterstof aantonen

Oude vraag, maar ik kwam hem tegen op google toen ik dit zelf wou opzoeken, dus laat ik mijn oplossing maar delen voor zij die na mij komen.

Wat je doet (denk ik) is de redox eigenschappen van de stof opzoeken in binas 48, en een stof zoeken waarmee het een redox-reactie zal ondergaan, die voor de reactie oplosbaar is in water en na de reactie niet. De toestanden van de niet-oplosbare reductoren en oxidatoren staan er bij vermeld in binas, als er niks bij staat lost het wél op.

Reageer