Stelling van rolle

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Stelling van rolle

Hallo

Zijn er functies waar de stelling van Rolle niet geldig is? Ik zoek dus eigenlijk een (of meerdere) voorbeeld(en).

Het is een bijvraag in m'n cursus bij een deel "Reële functies van één reële veranderlijke".

Of zou de vraag gewoon zo gesteld zijn (en zoek ik het te ver), dat je moet zeggen: een functie die niet continu is over interval [a,b] of een functie die niet afleidbaar over ]a,b[ is of een functie waarbij f(a)[ongelijk]f(b)? Is één van deze voorwaarden niet voldaan dan heb je een functie waarvoor de stelling van Rolle niet geldt...

Is het zo dat wanneer alle 3 deze voorwaarden voldaan zijn, dat zo'n functie altijd voldoet aan de stelling van Rolle? Of is er één (of meerdere) uitzondering(en)?

Alvast bedankt

Mvg
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Stelling van rolle

Je hebt de stelling bewezen; als er een uitzondering zou bestaan, dan zou het bewijs niet correct zijn.

Er wordt dus waarschijnlijk gevraagd naar telkens een voorbeeld van een functie die niet meer voldoet aan de stelling wanneer je een van de drie voorwaarden laat vallen.

Met als doel te laten zien dat alle drie voorwaarden noodzakelijke voorwaarden zijn.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Stelling van rolle

Oké bedankt voor snelle bevestiging. Ik begrijp het, oefening lukt me wel ;) .
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Reageer