Springen naar inhoud

Waterstofraket.

• Log in om te kunnen reageren

WimVU

WimVU

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2011 - 15:59

Hey,

Ik zit in 4de jaar ASO (BelgiŽ) en we hebben voor Wetenschappelijke Vorming volgende opdracht gekregen: Bedenk zelf een experiment en werk het uit.
Het leek me leuk om iets 'groen' met iets specaculair te combineren; een experiment met waterstofgas was dan vrij voordehandliggend.

We kennen allemaal waterraketten waarbij een fles met wat water in omhoog wordt geschoten door hem eerst onder een overdruk van enkele bars/baren (enfin atmosperische druk ;)) te zetten.

Ik vroeg me af of het mogelijk was om in een petfles van 2 liter 10ŗ15 liter waterstofgas te pompen, en zo een raket te maken.
De onderkant van de fles zou dan moeten worden afgesloten met een metalen plaatje(zelfde oppervlakte als de opening van de fles) met een klein gat erin. De bedoeling is dan dat het waterstofgas naar buiten geperst wordt (wat al voor wat opwaarste kracht zorgt) en daar tot ontsteking wordt gebracht om een echte raket te krijgen.

We zijn nog niet begonnen met het project, omdat ik vrees dat het experiment wel eens onmogelijk zou kunnen zijn.
Daarom zou ik graag wat commentaar krijgen van experts op fysisch vlak. (en een beetje chemie.)

-Is het te gevaarlijk?

-Is het praktisch mogelijk om in de fles zelf 100% waterstofgas te krijgen en 0% zuurstof? Ik heb gelezen op wikipedia dat vanaf 4% zuurstof het boeltje al ontploft. En als dit niet mogelijk is, is het dan wel mogelijk om het gaatje in het metalen plaatje zodanig klein te maken dat de verbrandingsreactie niet binnen de fles gaat?

-Als het experiment doenbaar is, wat is dan de beste manier om aan waterstofgas te graken?
Ik heb iets gelezen over natriumchloride + aluminium, dat de OH dan vrijkomt, maar dan is het waarschijnlijk onmogelijk om de O en de H te scheiden van elkaar; elektrolyse is misschien niet geschikt voor grotere hoeveelheden, en kopen is nogal duur.

-Is het praktisch haalbaar om waterstofgas in een fles te pompen?

-En waarschijnlijk zijn er nog wel wat puntjes die het experiment moeilijk/onmogelijk maken. Anders was het al wel gedaan:P (echte raketten werken met waterstofgas dacht ik maar als ik me niet vergis is dat vloeibaar en zei hebben waarschijnlijk ook wat betere infrastructuur^^)

Tot slot, als jullie denken dat het proefje doenbaar is, hoe hoog denken jullie dat de raket zou kunnen gaan?
Ik heb berekend dat als je 10 liter waterstofgas verbrand met zuurstof, je genoeg energie hebt om een voorwerp van een halve kilo (zeer ruw geschat) wel 50 kilometer hoog kan brengen. Dit is natuurlijk wanneer alle warmte-energie volledig zou worden omgezet naar een opwaartse kracht, en zonder de wrijvingskracht. Ik heb echhter geen flauw idee hoe je die factoren moet incalculeren. Met 50 meter zou ik al heel tevreden zijn :P

Info die jullie misschien kunnen gebruiken:
-Onze lerares chemie helpt ieder groepje. We mogen ook gebruik maken van de spullen in het labo van de school.
-We zijn met 6 man in ons groepje dus veel werk is geen probleem.

En om jullie eventueel opzoekwerk te besparen:
2 H2(g) + O2(g) → 2 H2O(l) + 572 kJ (286 kJ/mol H2)
Dichtheid 8,988.10-5 g/cm≥
Smeltpunt −259,14 įC
Kookpunt -252,87 įC
een petfles onder druk zetten is veilig tot 15 bar.

mvg,
Wim

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2011 - 16:12

-Is het te gevaarlijk?

Ja. Waterstofgas is geen speelgoed.

-Onze lerares chemie helpt ieder groepje.

Als die de verantwoordelijkheid voor deze proef wil nemen vindt Wetenschapsforum dat ze jullie ook maar met het waterstofdeel van dit experiment moet helpen, om ongelukken te vermijden.

Reacties op deze topic die gaan over het produceren, opslaan en transporteren van waterstofgas of wat daarmee samenhangt zullen in verband met ons explosievenbeleid (zie huisregels ) verwijderd worden.

Reacties aangaande de kinematica van deze kwestie zijn uiteraard geen enkel probleem.

Moderator
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

WimVU

WimVU

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2011 - 16:40

Dat onze lerares chemie ons helpt wanneer er waterstof aan te pas komt is vanzelfsprekend.

Modknip: vraag die toch op waterstofgas doorgaat

WimVU

WimVU

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2011 - 19:14

Kan iemand dan wat commentaar op het fysische aspect geven aub?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 januari 2011 - 20:27

Het aansteken van waterstof op atmosferische druk nadat die uit de petfles gestroomd is zal niets toevoegen.

In een echte raketmotor vindt verbranding van waterstof en zuivere zuurstof plaats in een verbrandingskamer op een druk van tientallen bars, waarna het hete gasmengsel expandeert in een klokvormige uitlaat waardoor de gassnelheid enorm toeneemt en er stuwkracht ontstaat. Dit kun jij nooit nadoen.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures