Potter homogenisator

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Potter homogenisator

Hallo

Om cellen te bestuderen, worden er cellen gewonnen uit bijvoorbeeld een stukje lever. Heb ik het goed als ik dat je een Potter-homogenisator kan gebruiken om levercellen te verkrijgen uit dat stukje lever? Het is een soort stamper. In een proefbuis breng je het stukje lever (in isotoon milieu) en stampt vervolgens met die "stamper". Hoe komt het dat je cellen wint? Ik begrijp m.a.w. niet zo goed de "werking/principe" van een Potter-homogenisator. Kan iemand me eenvoudig uitleggen wat dit precies doet en waarom het werkt?

Mijn uitleg: je stampt de cellen kapot ermee en alles wat in de cellen zat, zit nu door en elkaar homogeen verdeeld in je "proefbuis". Als je vervolgens gaat centrifugeren, kun je de verschillende organellen scheiden. De Potter-homogenisator stampt dus eigenlijk je cellen kapot waardoor de inhoud vrijkomt.

Alvast bedankt

Mvg
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Potter homogenisator

Je uitleg klopt helemaal. Een potter is simpelweg een stamper om je cellen kapot te maken. In de praktijk zou ik aan willen raden om zo veel mogelijk op ijs te werken en de temperatuur derhalve op een minimum te houden. Op deze manier zorg je voor een minimum aan enzymatische activiteit. Bij andere fysieke methoden om de cell inhoud te verkrijgen, zoals bijvoorbeeld sonicatie, komt vrij veel warmte vrij en is goede koeling dan ook essentieel. Doordat een potter over het algemeen minder warmte produceerd is het minder essentieel, echter nog steeds aan te raden om goed te koelen (ook afhankelijk van wat je uiteindelijk met je lysaat wilt doen).

Alternatief voor fysieke methoden om cellen te lyseren zijn enzymatische en chemische methoden waarbij een combinatie van zuren en enzymen ook cellen efficient kunnen lyseren.

je kan dus geen levercellen verkrijgen door een stukje lever in een potter te gooien. Je zal de lever dusdanig homogeniseren dat er geen cellen meer over zijn en alleen wat cell debri, organellen en dus eigenlijk de gehele cell inhoudt. Mocht je intakte individuele cellen uit een stuk lever willen verkrijgen dan zou ik erg milde enzymatische omstandigheden gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Potter homogenisator

Bedankt voor je uitgebreid en duidelijk antwoord ;) .

Dus je stampt de cellen kapot en alle inhoud ervan bevindt zich homogeen in je 'proefbuis' en vervolgens kun je door te centrifugeren op verschillende snelheden, verschillende organellen verkrijgen, dit klopt ook? Ze verschillen in densiteit dus de zwaarste zullen naar beneden gaan terwijl de lichtere bovenaan blijven.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Potter homogenisator

Mits het potteren goed is uitgevoerd zal inderdaad alle/de meeste cel inhoud vrij zijn gekomen.

Om cel inhoud te scheiden door middel van centrifugatie gebruikt men meestal een sucrose gradient in een reageerbuis waarbij afhankelijk van de dichtheid van de sucrose oplossing en snelheid van de centrifuge er een equilibrium zal ontstaan en alle verschillende organellen zich zullen scheiden. Kijk voor een simpel voorbeeld van een experimentje anders eens hier.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer