Max 40 watt ik gebruik 15!

Moderator: physicalattraction

Berichten: 16

Max 40 watt ik gebruik 15!

Hey allemaal.

Ik ben nieuw hier.

Maar ik heb een vraagje over mijn lamp.

Ik vind dit een zeer interessant vak daarom doe ik dit allemaal.

Als ik een lamp heb van maximaal een lamp van 40 watt, dan zou het ampère liggen op 0,17.

Als ik een lamp heb van 15 watt blijft het ampère dan 0,17 of verlaagt het dan naar 0,07?

Groeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Als ik een lamp heb van 15 watt blijft het ampère dan 0,17 of verlaagt het dan naar 0,07?
Het laatste, 0,07 A. Bereken ook eens welk vermogen een lamp zou moeten hebben om thuis de stoppen door te laten slaan.

Berichten: 16

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Het laatste, 0,07 A. Bereken ook eens welk vermogen een lamp zou moeten hebben om thuis de stoppen door te laten slaan.
En hoe moet ik dat doen?

Ik ben nieuw met dit vak haha.

Berichten: 171

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Bij een ohmse belasting, wat een gewone gloeilamp is, kun je zeggen dat:

U * I = watt.

230 Volt * 0,17 Ampere = 39,1 Watt.

230 Volt * 0,07 Ampere = 16,1 Watt. Er zal een lichte afrondingsfout in zitten.

Nu is de vraag wat voor een vermogen je lamp moet hebben om de stoppen eruit te laten slaan. Zeg dat de stoppen bij 16 Ampere springen en dat je spanning thuis 230 Volt is. Hoeveel Watt moet het lampje zijn om de zekeringen te laten springen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Snap je overigens waarom de fabrikant een maximaal vermogen aangeeft?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Let even op je termen, zodat je niet grootheden en eenheden door elkaar gooit.

Grootheid stroom heeft als eenheid Ampere. Je kunt dus spreken over een stroom van 0.17 A.

Grootheid vermogen heeft als eenheid Watt. Je kunt dus spreken over een vermogen van 15 W.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Physical....

Even een correctie op jouw opmerking.

Als je eenheden zoals ampere en watt voluit schrijft, dan moet dat met een kleine letter.

Schrijf je het met een grote letter, dan bedoel je niet de eenheid, maar de persoon waarnaar die is genoemd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

I stand corrected.

Berichten: 16

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Snap je overigens waarom de fabrikant een maximaal vermogen aangeeft?
Anders komt er kortsluiting toch?
Gringo schreef:Bij een ohmse belasting, wat een gewone gloeilamp is, kun je zeggen dat:

U * I = watt.

230 Volt * 0,17 Ampere = 39,1 Watt.

230 Volt * 0,07 Ampere = 16,1 Watt. Er zal een lichte afrondingsfout in zitten.

Nu is de vraag wat voor een vermogen je lamp moet hebben om de stoppen eruit te laten slaan. Zeg dat de stoppen bij 16 Ampere springen en dat je spanning thuis 230 Volt is. Hoeveel Watt moet het lampje zijn om de zekeringen te laten springen.
3680 watt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Anders komt er kortsluiting toch?
Als je de spanning (Volt) en het maximale vermogen (Watt) weet (die zijn gegeven: een maximaal vermogen van 40 Watt bij een spanning van 230 Volt), wat is dan nog over om te berekenen? En waarom zou het een probleem kunnen veroorzaken als dat getal groter wordt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 16

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Als je de spanning (Volt) en het maximale vermogen (Watt) weet (die zijn gegeven: een maximaal vermogen van 40 Watt bij een spanning van 230 Volt), wat is dan nog over om te berekenen? En waarom zou het een probleem kunnen veroorzaken als dat getal groter wordt?


Dan moet je nog ampère weten dat is p=u*i

u=p/i

u=40/230

u=0,17

Ik snap je vraag niet helemaal.

Als de ampère groter wordt dan worden de andere toch ook groter en dan is alles normaal toch?

Of bedoel je als de ampère groter wordt en de rest blijft hetzelfde?

Maar dat kan toch niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Ok, dat heb ik inderdaad niet duidelijk opgeschreven. Ik hoopte dat er een lampje ging branden bij je (sorry, slechte grap) dat vermogen geen probleem is. Spanning ook niet. Het is de stroom die door de draden gaat lopen die het mogelijke probleem geeft: draden worden warm van de stroom die er doorheen loopt en als ze te warm worden, kan de isolatie smelten.

Dit was bedoeld als een vraag naar wat inzicht: de stroom die gaat lopen is afhankelijk van het vermogen omdat de spanning gelijk blijft. Dat is de reden voor de sticker met een waarschuwing voor het maximale vermogen van de lamp.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 16

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

Mrtn schreef:Ok, dat heb ik inderdaad niet duidelijk opgeschreven. Ik hoopte dat er een lampje ging branden bij je (sorry, slechte grap) dat vermogen geen probleem is. Spanning ook niet. Het is de stroom die door de draden gaat lopen die het mogelijke probleem geeft: draden worden warm van de stroom die er doorheen loopt en als ze te warm worden, kan de isolatie smelten.

Dit was bedoeld als een vraag naar wat inzicht: de stroom die gaat lopen is afhankelijk van het vermogen omdat de spanning gelijk blijft. Dat is de reden voor de sticker met een waarschuwing voor het maximale vermogen van de lamp.
Ok even een vraag.

Als de spanning niet afhangt van het ampère hoezo kunnen we dan ampère berekenen met het voltage?(p=u*i)

Berichten: 242

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

mannetje1 schreef:Ok even een vraag.

Als de spanning niet afhangt van het ampère hoezo kunnen we dan ampère berekenen met het voltage?(p=u*i)
omdat het voltage in jou geval redelijk constant blijft (de batterij levert een vast voltage in normale toestant) ongeacht het vermogen (om het simpel te houden).

Dus I is de onbekende

U is gegeven op op batterij of andere spanningsbron die je gebruikt.

P is ook gegeven op je lamp.

Dus I = P / U

Zoals Klazon al omschreef in een ander topic van jou is spanning zoals waterdruk, de druk is er!! hoeveel water je ook uit de kraan laat komen (hoeveel stroom er dus laat lopen) de druk van het water in de leiding blijft hetzelfde (in de ideale wereld in ieder geval).

Stomme versimpeling misschien maar zie het zo:

P = hoeveel liter water past er in de emmer

U = hoeveel liters per seconde er uit de kraan komen

I = aantal seconde

De hoeveelheid liters per seconde staan vast dus als je een grote emmer eronder zet zal het langer duren voordat hij vol is (grotere stroom dus) dan dat je er een kleine emmer onder zet.

snap je ?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 16

Re: Max 40 watt ik gebruik 15!

luc schreef:omdat het voltage in jou geval redelijk constant blijft (de batterij levert een vast voltage in normale toestant) ongeacht het vermogen (om het simpel te houden).

Dus I is de onbekende

U is gegeven op op batterij of andere spanningsbron die je gebruikt.

P is ook gegeven op je lamp.

...

snap je ?
Maar P is toch de energie die in een seconde wordt gebruikt?

Dus P is dan toch hoeveel water er per seconde uit de emmer wordt gehaald.

En dan klopt I ook al niet meer want anders zou je geen ampère meters meer hebben.

Of meet een ampère meter hoeveel ampère hij per seconde gebruikt.

Dus wat is ampère dan wel?

Mijn vader had mij uitgelegd over dat de druk de waterbron is de kraan is je weerstand.

En de hoeveelheid water die stroomt is je stroom.

Klopt dat?

Reageer