2 vragen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

2 vragen

Hey allemaal,

even snel 2 vraagjes.

Ik heb voor mijn gitaar een paar effecten.

Elk van die effecten moet je aansluiten op een 9 volt batterij of adapter.

Maar je hebt ook multiplug adapters (1 adapter met 8 plugjes).

Blijft het aantal wat bij elk van die 8 plugjes hetzelfde of is dat 9/8=1,1 volt per effect?

2e vraag: als ik een 9 volt adapter heb voor bijvoorbeeld een telefoon.

En ik wil gaan berekenen hoeveel watt die adapter is moet ik dan het volt van de adapter gebruiken of het volt van de netstroom (230 dus).

Groetjes

Re: 2 vragen

Afhankelijk van de adapter, maar waarschijnlijk worden alle gebruikers parallel aangesloten op 9v. Het enige wat verandert is de totale stroom door de adapter, die wellicht te weinig capaciteit zal hebben en dus giga-warm wordt of doorbrandt. Dus: sluit eerst twee gebruikers op de adapter aan, dan drie etc., totdat de adapter meer dan handwarm wordt.

Tweede vraag, het vermogen dat in een adapter gaat komt er ook weer uit. In gaat 220V x de netstroom = aantal watt, (staat vermeld op de adapter) , uit komt 9V x secundaire stroom. Omdat er ook warmte wordt ontwikkeld is het vermogen aan de gebruikerskant wat lager dan aan de netkant.

Om het opgenomen vermogen aan de netkant juist te meten neem je een digitale verbruiksmeter, 10 euro in de supermarkt.

Berichten: 16

Re: 2 vragen

bessie schreef:Afhankelijk van de adapter, maar waarschijnlijk worden alle gebruikers parallel aangesloten op 9v. Het enige wat verandert is de totale stroom door de adapter, die wellicht te weinig capaciteit zal hebben en dus giga-warm wordt of doorbrandt. Dus: sluit eerst twee gebruikers op de adapter aan, dan drie etc., totdat de adapter meer dan handwarm wordt.

Tweede vraag, het vermogen dat in een adapter gaat komt er ook weer uit. In gaat 220V x de netstroom = aantal watt, (staat vermeld op de adapter) , uit komt 9V x secundaire stroom. Omdat er ook warmte wordt ontwikkeld is het vermogen aan de gebruikerskant wat lager dan aan de netkant.

Om het opgenomen vermogen aan de netkant juist te meten neem je een digitale verbruiksmeter, 10 euro in de supermarkt.
Ok maar ik heb berekend en 1 van die effecten is maar 0,036 watt want hij heeft maar 4MA en hij wordt met 9 volt gevoed.

Maar wat doet het ampere precies?

Re: 2 vragen

Je kan beter vragen wat het vermogen precies betekent. Er geldt vermogen = spanning x stroom. Met de juiste eenheden natuurlijk (volt, ampere en watt).

Als je nu je adapter aansluit op 230 v, komt er op de uitgang ongeveer 9 volt, maar er loopt nog geen stroom. Elke gebruiker die je nu parallel aansluit krijgt ook 9 volt, maar gaat tevens een stroom doorlaten. Dan geldt dus idd jouw visie, 36mW is erg weinig, dus kun je een heleboel gebruikers aansluiten, die allemaal een klein stroompje trekken en dus een klein beetje vermogen verbruiken.

Zoalng die vermogens bijelkaar niet die van de adapter overschrijden is er niets aan de hand.

Reageer